Provridningen

Jag tror inte jag skrivit om provridningen här (rätta mig om jag har fel) så det är ju verkligen på tiden!
 
(null)
 
 
Den 4 februari 2017 var jag ner till Kalmar för att provrida och det hade jag inte berättat för nästan nån. Jag ville inte ha för många åsikter och jag ville inte ropa hej. Jag fick fem svar på min köpesannons tror jag (ev en sjätte när jag tackat ja), en av de hästarna som var näst mest intressant var också i Kalmar men då den dök upp sent var det lite sent att omboka. Jag hade tänkt ta med nån annan men Kalmar blev nog dyrt för mig och jag kände inte att jag kunde begära att nån skulle betala den resan/jag hade inte råd att lägga ut så jag tänkte att jag nog klarar det själv. Jag har ju trots allt provridit många hästar som medryttare och har lite vett att se vad som är OK och inte.
 

Blev hämtad av I som hade hand om honom då. Hon har känt Filofax sen 2012 då hon hade honom som passhäst hos hans tränare i flera år. Vi for till stallet, tog in hästarna och fixade. Jag tog av täcke & pysslade sen på. Det blev några tillfällen att kunna stå & prata med honom "själv" då I fick slå på en tappsko på sin häst. Det blev så mycket kontakt det kan bli med en enmanshäst som träffar en för första gången, men jag tyckte ändå vi fick några fina stunder. Jag fick en känsla av att han kunde bli en supergo häst när han lär känna en. (Rätt) Han var inte superförtjust i sadling & jag fick jobba lite med tränsningen men det var ingen jätte-big deal.

 

Sen red vi ut. Han hade en väldigt energisk skritt och han kändes trygg (=inte tittig) och gick på överallt (vatten lera mm). Han var oskodd då men reagerade inte alls på grus, rötter osv. Jag märkte att trots han var väldigt energisk men det gick bra på lång tygel ganska länge ändå och han lyssnade rätt så bra på sitsen. Med vetskapen jag har nu så måste han ju haft bärrandsröten redan här, även om viss del av det säkert fortfarande var kvar efter travet, här hade han bara vart avställd en månad och gick ca 1 gång/vecka. Första traven bara drog han med mig. Men det gick bra, han lyssnade inte så mycket på "sakta ner" genom tyglarna, dock stannade han när jag bad om det med rösten. Travade en bit längre fram och då gick han fint och lyssnade bra på sitsen när jag bad honom sakta ner så. Vi kom till en "rundbana" i skogen där han drog på ordentligt, det var egentligen inga problem men det är en hårfin gräns en inte får passera då det bara går för fort.

Det var inte världens bästa ridtur, men jag såg potential och jag är allmänt inställd på att ridningen är minst viktiga biten av provridning - den kommer gå att jobba på. Detta var nåt som Josephine sa till mig i förbigående för flera år sedan och som jag alltid burit med mig, det är ju så sant. Vilken häst är som den kommer vara på en provridning liksom? På marken var han väldigt snäll, energisk där med i att han gärna ville gå väldigt snabbt men som Ingela påpekade är det inget som nån direkt jobbat med, han hade kedja under hakan. Spolade benen efteråt och det var inte en blinkning.

 

Jag fick svar på nästan alla mina frågor under tiden när vi pratade då vi red;
Han är riden i travträningen hela tiden, kan inte galopp, har ingen nämnvärd skadehistorik för en travare (= haft senskador i båda bakben men det är utläkt). När jag visiterade innan ridningen hittade jag inget fel, ingen hårdhet eller nåt. Han är riden ensam och just då fick han bara 12kg silage & en näve korn morgon & kväll enbart som krubbskrammel. Han är matglad (det kanske var i underkant såhär i efterhand..) och han togs av travet runt nyår 16/17. Med den lilla kunskap jag har tyckte jag han hade trevlig exteriör & OK musklad rygg och jag har inte hört nåt annat av nån senare.

 Veterinären som senare besiktade honom sa att han var jämnt musklad i telefon och i övrigt var allt UA. Han har stått på både lösdrift & box, fri & begränsad tillgång. Båda funkar. Han är "lite" ranghög fick jag höra (hrrrm, mycket) och är enkel att sko & verkar iaf nu funka oskodd. Vi red längs med en 70-väg en kort bit och han var uppenbart trafiksäker och inga problem att lasta o köra. Allt detta har stämt.

Han ska vara rädd för sprutor men för "snabba" sprutor som vaccination/sedering går det bra så länge han blir distraherad med hink & inte ser sprutan. Detta har hos mig gått  mycket bättre än förväntat, Vet-Ted känner til det men det är bara en gång han verkligen reagerat hårt. Jag fick vet att han ska kunna stå själv i box/hage, att han inte tycker det är superkul men springer inte runt. Nu när han vant sig är det ju inga problem själv i stallet men hittils har han aldrig stått själv i hagen och jag är faktiskt tveksam till hur bra det skulle gå. 

 

Han hade inte gått med ston innan men det var ston i stallet och de brydde han sig inte i. Nu har det ju gått ganska bra. Första två-tre brunstarna klättade han och munkpeppar gav honom bara lös mage, men senaste gången tjejerna var superkåta har han inte gjort mer än lagt ut slangen och gått därifrån. Han verkar liksom ha gett upp det där, det hände ju liksom inget när han hoppat upp och viftat runt med den utan att veta vad han ska göra.. haha. Hoppas det håller i sig, vi får se denna vår. Men det vore ju väldigt skönt om det får hålla sig, blir ju så mycket enklare för mig sen om jag skulle hamna i ett blandflocksstall nån gång i framtiden.

Han hade regntäcke på där men Ingela trodde mycket väl det kunde funka utan. Eftersom han stod på box först och K är lite för gammal för att slänga på & av täcken så fick hästarna ha utetäckena inne och det blev på tok för varmt för honom. Så när jag tog av det drack han mycket mindre vatten än innan. Han har en något högre grundtemp (37,6 - verkar dock vara rätt vanligt bland kallblod) och har ju sin tjocka man. Han visade aldrig nån reaktion för varken regn eller snö efter att jag tagit bort täcket, och heller inte för reg i höstas. I senhöst/vinter har han ju ömmat, men det var först när hagen blev sämre och jag & min ET tror han rör sig för lite. Jag funderar på om han skulle kunna vara helnaken om han stod på box på natten. Vi får väl se om/när det händer.

Han behöver inga skydd vid ridning och jag har inte märkt nåt annat sen jag fick honom heller. Vad I visste var han aldrig riden på ridbana eller hoppad. Han var iväg en sommar till en tjej som simtränade med honom och hon visste ju inte vad hon gjort. Jag har ju ridit en gång i ridhus och det gick väldigt bra även om han tittade om sig lite först. Han skulle inte vara rädd för nåt specifikt och det stämmer delvis men det finns två saker som han alltid reagerar på (även om det inte är rädd rädd); porlande/forsande bäckar & om något rör sig bakom buskar et c så han inte ser vad det är.

 

Att raka honom ska inte vara nåt problem med öronproppar i men jag är ju generellt inget fan av sånt. Nu vet jag ju inte hur klippt han vart i höstas/vintras 2016 men han var då inte nåt klippt när jag fick honom (förutom att han hade travarsnaggen, var rakad i öronen och rakad runt mulen). Dock har han vart lite irriterad av pälsen nu i vinter så jag funderar lite på att kanske testa klippa honom nästa vinter.

Han reds med bomull i öronen när jag provred då han alltid haft det och det är nåt jag gör än idag då jag märkt skillnad med & utan och velat ta en sak i taget. Jag har vart lite fram & tillbaka och när han var som bäst i somras/höstas hade jag inte bomull när jag tömkör eller rider med nån annan (vilket tyvärr inte är så ofta), och har som mål att ta bort men jag vill att han landar ännu lite mer innan vi gör det. Och nu med vinterstressen har jag haft det i alltid (tömköra gör jag inte just nu av samma anledning).

Han var i Kalmar dels för att I bodde där och kunde ta hand om honom, och dels för att testas på Kalmars travskola. De sa nej då de tyckte han var för svår. Jag hoppas absolut att en dag kunna köra honom men det är långt borta i min värld, eftersom vi inte kommit längre och travstressen fortfarande kommer ibland. Då ska han inte vara i närheten av att tänka trav. Sen beror det på var vi står då, finns så få ställen där man kan köra här i trakterna (som inte är travbanor) så frågan är om det ens blir. Men det vore ju kul att kunna motionsköra, det är ju så himla roligt.

 

När han stod hos Jan-Olov Persson blev han kollad av tandläkare en gång om året (i December) och det hade aldrig vart några problem. Jag försökte kontakta Jörgen Westholms kontor för att fråga om de gjort det eftersom de hgade honom i December men jag fick inget svar, så jag antar att svaret var nej. Han var iallafall fin i maj 2017 när jag kollade.

Han var travhästförskrad och eftersom jag bytte till ridhäst fick han 20 dagar karens på veterinärvården men det gick ju bra. En sak som inte stämde så bra var att han skulle vara Full/145 i storleken och han är en god mix; Huvudet är F på längden men XF runt om så jag måste antingen ha XF om grimman är helsydd, F funkar bara om nosdelen är ställbar. Pannband är minst XF men ofta XXF, går snarare på cm där. Frambenen är Cob och bakbenen är F.. :)

Glömde fråga om insekter men det var ju inget speciellt i sommar iallafall. Enda utrustning som medföljde var en del täcken, en lädergrimma & en nylongrimma som han reste i. Han reser f ö helt naken och trivs bäst med det. Jag hade på tävlingstäcket när vi var på tävlingen i Oktober men annars har han inga skydd eller nåt. Han är ju som sagt rätt varm i grunden så jag tror han bara skulle bli irriterad av det. Han åkte Kalmar-Stockholm i 10h med guldskor (dvs med brodd) helt naken och inga sår. 

 

Enda "lilla" saken var att de hemskt gärna ville att jag tog honom tidigare än första maj, mer exakt typ direkt då han bara kunde vara hos I till mitten av Februari. Jag hade tänkt 1 maj som min tänkta dag då mamma & jag skulle till Rom i April. Det gick att lösa annars med, men det vore bäst för honom, då han annars fått stått på Halmstads travbana (där han fd ägare är VD) och han blir ju stressad av travet. 

Ja. Så var min dag. Min magkänsla sa ja. En liten ful röst undrade om jag verkligen klarar detta men jag trodde ändå jag gör det. The rest är ju history, på 11 dagar fixades besiktning & transport och den 15 februari klev han av i K's stall.