Tjursur

Filo är fortsatt tjurig. När han är surig och inte vill komma i hagen känner han en press när jag fortsätter be och blir surare och surare och kan i värsta fall börja kicka. Det går alltid med hink, men då är irritationen redan skapad. Igår tänkte jag därför om, och tog med en hink från början. Han kom mot mig först, men stannade sen. Då skramlade jag lite med hinken och då blev han ju glad. Han ville inte direkt ta på grimman, men det var utbytet, så till slut gick det. Det hade säkert gått bättre med tre händer för jag tror han var mer fixerad vid hinken än undvek grimman. Så nu kör jag morotshink vid hämtning ett tag och hoppas det vänder. Det har funkat förr, efter han blev uppspöad av den fruktansvärda "tränaren" gjorde jag så och då kom han över det snabbt.

 

Blir mer och mer säker på att det är pälsen ju mer jag tänker, han rullar sig mer inne när han får av täcket (men nästan aldrig med det på om jag tar in och inte tar av honom det), han kliar sig själv på ställen där täcket är ivägen när han är naken, och det kliar lite varstans på honom. Nu hoppas jag att vi inte behöver ha täcket så länge till, köpte ju ett nytt täcke att byta med men det kom sent och förra året täckade jag av i början av Mars, så har inte bytt till det då jag förhoppningsvis inte behöver ha täcke mer än Februari ut. Frågade i ett FB-forum och många upplever tydligen sina hästar som mindre suriga utan vinterpäls, så jag ska nog prova klippa nästa år. Har ju svårt att jämföra med ifjol eftersom han var ny för mig då, det var svårt att avgöra vad som var test/ny på gården/"verkliga" känslor + att han utan att jag visste hade lamellrandsrötan då.

 

I alla fall så får ridningen en paus tills han vill umgås igen, han går fint in med mig och tvätt lika enkelt som vanligt, men han ville inte gosa eller umgås igår, jag fick nätt och jämnt pilla bort ögonguck och försökte inte ens med näsborrarna.. Kliade lite på halsen/i mankammen och det var populärt så lite mys i alla fall. Tänkte att vi kunde mjukstarta med promenad sen när han blir lite mer välvillig att umgås igen, och så gå därefter. Han behöver fortfarande röra sig mer men jag ska försöka blanda in promenader också, det är jag som inte är lika sugen på det när det är mörkt och kallt men det är både nyttigt och bra för oss.

 

Jag tänkte när jag körde hem igår kväll på hur detta knäckt mig i början, min häst vill inte umgås med mig! Nu när jag känner honom är jag mer chill, jag vet att han normalt sett tycker om mig, han kommer över detta. Vi har några tråkiga ridturer senaste tiden i bagaget och det har blivit lite spänt i hagen senaste tiden, så det har nog bara gått troll i det. Ska försöka fjäska för honom så mycket det är möjligt, han tar gärna chansen att fuska när han ser den och han behöver gränser samtidigt som jag inte får vara för hård mot honom. Det är en fin linje där, och ibland MÅSTE jag säga till hårdare än jag vill och då blir han svinsur. Men jag vet att han inte är en långsint häst och det är nåt just nu (förmodligen pälsen som sagt), vi kommer förbi detta med. Men jag känner mig lite stolt över mig själv som inte tar allt som sju svåra år, vilket jag annars har en tendens till att falla för :)


(null)