Foderstatsberäkning

Jag har fodrat Filo med ögat sen han kom, vi har ingen våg och det har bara vart tusen olika saker, han kom it på lösdriften i Mars och ja det har bara rullat på. Men nu när jag äntligen tog analys så köpte jag mig en liten våg på Granngården och provvägde. Det är ju extremt svårt att avgöra vad de äter, vissa dar får de mer än andra pga kallt, andra toppar vi bara upp lite. 

Men en "vanlig" dag lägger vi enl min uträkning ca 28kg/låda. 3 hästar & 3 lådor så ca 1 låda var tekniskt. Sen spiller dom också och när det är plusgrader trampar de ner det de spiller  + att de faktiskt sällan har helt tomt i lådorna så kanske 25 kg/häst är en rimligare summa i slutändan.

Sen har vi en Shire som rimligtvis borde äta mer, Filo är ranghögst och går aldrig utan om han vill ha, men båda får äta med Filo, och Stjärnan före Brutus så hon går troligtvis inte hungrig heller.. det är liksom omöjligt att veta så jag går på 25. Det känns ju väldigt mycket, så det gör faktiskt inget att det inte är så proteinrikt (30 smrp), däremot är energin dubbla mot för vad han behöver ens med en timmes ridning/dag. Men samtidigt, vad ska jag göra. Skulle de t ex bara få 15 per dag (vilket är lite mer rimligt) så skulle de vara sviiinhungriga i perioder eftersom vi fodrar allt på samma tillfälle. Det är ju en annan sak med lunchgrind eller möjlighet till fler fordringar, men.. det är som det är.

Energin känns OK ändå, han har vart väldigt pigg sen snön kom, tror på det sättet leran är lite bättre för då måste han bränna lite energi på att klafsa ;) Tyvärr fick jag täcka på igen då han började ömma mer i ryggen. Inte så mycket att göra där. Han verkar inte ha vett att gå sig varm och de dagar han ömmat har de haft mat kvar 24h senare så det är inte det heller. 

Proteinöverskott blir det till och med, men det är ju bara bra nu när sommarpälsen börjar sättas. Faktum är att med så mycket silage så täcks även Ca, P & Magnesium på silaget enbart så jag ska se till att fixa Selentillskott bara. Minns jag rätt la vi 14kg/låda i somras och på det behöver jag lite Primero och mineraler men då är det perfekt sen. Så det är bara hålla ut & vara noggrann med motionen tills vi kan dra ner lite när gräset kommer, lite har han ju lagt på sig nu i vinter.

Är så van att oja och inte få upp proteinet, känns så bakvänt att ha omvänt problem pga lättfödd häst, haha!
(null)