Humörhästens allmänstatus just nu

Nu när jag vet att han inte har ont känns det lättare att möta hans humörsvängningar, som förr. För humörhäst är han. Han hade en period där han var skitgrinig en månad, spänd & pipig. 

Sen vände allt med mörkret 18 december från en dag till en annan. Inte 100% men stor skillnad. Han var också mycket mer chill från hagen osv. Då har han vart på jättebra humör, mött mig i hagen och var glad, gått före mig upp mot grinden utan grimma. 

Nu har han kommit in i nån ny period där det är olika varje dag. Han var supersur helgen innan gastroskopin & några dagar senare. Sen nån dag innan superglad. Sen har det vart olika dag för dag. Han kan vara supersur när jag kommer i hagen men fin i stallet & ute eller superglad när jag kommer men bli tjurig i stallet & tjurig ute.

Dels tror jag han har en del överskottsenergi då jag ridit ganska dåligt i vinter och när jag ridit har det mest vart korta turer pga mörkerstressen. Sen börjar hästar sätta sommarpäls nu i Januari/Februari så jag tror också att det är relaterat. Han har vart väldigt tjurig när jag lägger på saker på senaste tiden, men sen när de väl är på plats & jag ska spänna gjorden står han oftast bara avslappnat & kollar rakt fram.. haha.

Ja om man förstod alla reaktioner. Igår när jag just släppt ut stod han och skrapade vid grinden för att bli utsläppt igen, haha alltså what. Han tyckte kanske att vi borde ridit. Veckan som var har jag börjat rida längre turer (1h) på vardagar och i lördags var vi ute 1,5h men mkt klättring. Så med tanke på det (& att jag själv hade träningsvärk) så tänkte jag att en vilodag kunde vara bra. Men det var han tydligen inte helt nöjd med.. 

Iallafallså är planen framöver nu att rida (minst) 1h/dag på vardagar och 1,5 på helger och så typ en vilodag i veckan. Han börjar ha lite love handles bakom bogarna och det är väl mest mitt fel som inte ridit lika mkt men det har ju vart den här stressen & bajsgrejen som också ätit mycket av min motivation. Men nu när jag känner att jag kan lägga den bakom mig är jag pepp att rida på igen! 

Täckade även av i fredags, blev kallare mot lördag men han visade inget i ryggen då. Däremot var han lite ömmande igår, men är inte superorolig. Tror han bara rör sig för lite, de hade inte ens ätit upp all silage på söndagen så tror inte han fryser utan snarare bara rör sig för lite i hagen. De går ju typ bara mellan vatten, höbaljorna & viloställena. Sem kanske han hade lite träningsvärk också, länge sen vi red så långt, mycket backar & jag red i barbackapadden så det var inte lika mycket avlastning. 

Jag får hålla lite koll helt enkelt, i "värsta" fall får väl täcket åka på igen men förhoppningsvis inte. Har iallafall köpt ett till likadant Bucas Freedom så jag har att byta med ifall att. Det han haft nu börjar vara äckligt & skitigt så behöver han täcke igen får han nya. Idag är det hovis och sen ska vi ut en sväng, kanske blir en lite längre tur då eftersom det ju blev vila igår.

(null)

(null)

(null)