Magsårsutredning

Filo har sen han kom till mig aldrig haft helt sammansatt bajs. Det har heller inte vart koblaffelöst, men bara ett gäng kulor och sen resten bara ej sammansatt. Till en början var han lite kladdig bak, vilket säkert var nytt stall, nytt silage. (Han har ätit silage hela livet.) Det försvann efter ett tag och kom bara åter nån gång då & då om t ex Pärlan flyttades ut hagen. Han visade aldrig några symptom på att ha ont, men det har ju stört mig en tid. 

Jag nämnde det för min veterinär när jag kollade tänderna och han rekommenderade Pro Equo om det blev värre men som det var nu behövde jag inte vara orolig, och jag släppte det. Sms:ade med hans fd skötare på travet som jag har kontakt med och hon sa att han aldrig riktigt gjort 100% perfekta kulor. En gång hade han vart lös och då hade han fått aktivt kol, vilket hjälpt. Tyvärr verkar det vara svårt att få tag på och jag ville inte experimentera så det har inte blivit nåt.

Jag har tittat mycket på magsår, men alltid kommit fram till att han inte har några symptom. Han har bra aptit, hull, fin päls (får ofta beröm för att han är så blank & fin i pälsen) & inga beteendeförändringar. Han är ju en humörhäst men inget som vart ihållande. De har i princip fri tillgång på silage, han får knappt kraft (lite Primero för att blanda ner olika tillskott jag testat). Ingen kolik. Inte svår att sadla och inte arg för skänkeln. Nån gång kanske, men som sagt, inte ihållande + humörhäst. Samtidigt har det legat och gnagt i mig att det kanske är så ändå. Han är ju så väldigt tuff och ingen gnällig häst även om nåt är fel. När han hade strålrötan visade han lite förstår jag i efterhand men det var så himla lite kan jag tycka.

Jag testade jäst mot bajset och det gjorde ingenting. Kerstin hade en medicinisk pasta som han faktiskt fick några dagar men det gjorde inget heller. Så jag gav upp efter ett tag eftersom inget verkade vara fel på honom bortsett från inte perfekt bajs. 

Men sen i slutet av September fick vi ny skörd hö. Han blev då kladdig bak dvs fick fekal vätska, "bajsvatten" som kommer ut när han fiser och bajsar, som såklart sen rinner längs benen. Detta var heller inget som han verkar speciellt störd av och jag tänkte att det skulle ge sig när han vant sig (tyvärr blev det rak övergång)

(null)


En period var han irriterad i bakre magområdet (framför snoppen), då gav jag jäst och det verkade funka. Jag beslöt sen att testa Pro Equo. Det är magbakterier från en frisk häst, och funkade jättebra! Jag gav det en vecka (en förpackning är en veckas kur) men sen kom det tillbaka. Jag var då lite rådvill för en förpackning kostar 400:-, det är 1600:-/månad.. han fick jäst igen en vecka och verkade nöjd (om kladdig) och sen skulle vi på tävling så jag köpte iallafall en veckas kur till av Pro Equo - och nu gav det ingenting!

Extremt segt. Gav jäst vilket verkade hålla honom nöjd tills jag bestämde mig för att testa Vital, som innehåller levande kultur av fermenterat vetekli med speciellt utvalda mikroorganismer. Efter ett tag kompletterade jag med Kisel Bionit som ska binda också. Först gav jag för låg dos ett tag men ökad gjorde inget, kisel bioniten gjorde inget. 

Enda gången det upphörde var första gången vi fick snö. I två dagar. Då tänkte jag att det berodde på att vi haft så lerigt, de dräller hö utanför lådorna och han kanske får i sig lera? Men sen har vi haft perioder när det vart fruset i veckor, inget hö är skitigt eller nertrampat i lera - och ingen skillnad. Av olika anledningar har jag inte fått iväg hö till analys men ska fixa det i veckan. Dock tror jag inte att detta enbart beror på silaget.

 Jag hade tänkt ha is i magen till våren för att se om det upphör när leran försvinner, men sen ångrade jag mig så på måndag kommer min veterinär och gör en gastroskopi för att se om det är magsår & rektumbiopsi (man tar en del av tarmen för att se om det är tarminflammation). Jag tror och hoppas att det inte är så men nu har jag tvättat hans rumpa i tre månader. Även om han inte verkar lida av det och det lyckligtvis inte verkar reta huden på nåt sätt så känner jag att jag måste veta. Alla resultat är i min värld goda resultat, även om det inte är nåt så kan jag iallafall helt säkert utesluta det. 

Så på söndag ska han stå utan mat från 18 till 11:30 på måndag då vet-Ted kommer. D: Kommer inte vara glad häst.. men som sagt. Ska bli så skönt att få svar, även om svaret är noll. Jag gör redan det jag kan göra som ska förebygga (bortsett från flera fodergivor vilket inte är möjligt hos oss, men de har nästan alltid kvar mat när vi fyller på nu för tiden), men jag tänker att det kan ha följt med från travtiden. Det var ju dock ett år sedan han pensionerades. Ja. Såhär är det. Å ena sidan å andra sidan..

(null)