1-31 maj 2018

Tisdag 1 maj

Filo & Stjänan väldigt spända i tvåan, kom direkt och ville bli intagna och absolut inte skilda. Filo trivs INTE där bak. Tömkörde Filo till villan på Grönanvägen & hem. Han var ganska trött efter gårdagens långtur, brummade mycket och snubblig som han ALDRIG är annars.

 

Onsdag 2 maj

Skrittad slingan med C/Brutus, Filo VÄLDIGT chill. Red med novabettet och han var väldigt fin p det. Han lät t o m Brutus gå före hm så han var nog fortfarande trött.

 

Torsdag 3 maj

Vilodag.

 

 

Fredag 4 maj

Red övre Birgittaleden fram & tillbaka. Filo var fin, varvade lunk till rask skritt men ingen stress & lyssnade bra. Trva upp för lilla branta backen mot slingan. Red motsols dvs långa vägen runt rundbanan hem.

 

Lördag 5 maj

Lastträning bara, han kändes lite trött igår och jag var lite trött också. Han var superduktig och gick på efter kanske 2min mha hink och sen övande jag på att fickparkera släpet ett par ggr.

 

Söndag 6 maj

Red Borby/Spiltanrundan med L/Stjärnan. Filo mkt fin & chill. Red med Nova igen och han var bitvis lite grejig men mest OK.

 

*

 

Måndag 7 maj

Hovis. UA inkl bakstrålarna som jag vart lite fundersam på. Tömkörde sen till militärhuset på Grönanvägen & hem, ute nästan 1,5h. Filo på superhumör ute och kanonvarmt väder! Fick masksvar ett <25 EPG denna gång!

 

Tisdag 8 maj

Red till vita villan och tog sen stigen längs med elledningarna. Kom ut vid ängen innan skogsvägen från Norrortsleden, red vägen hem. PW hem men han var inte stressad, bara pigg.

 

Onsdag 9 maj

Red med C/Brutus, övre Birgittaleden runt & genom skogen tillbaka till vägen. Filo MYCKET fin och lyssnade extremt bra på sits. Kunde bitvis bromsa med enbart sits! Dock små rispor i novabettet idag så nu är jag lite osäker om det. Ska be att kolla det när han har ut tandis nästa gång.

 

Torsdag 10 maj

Lasttränade & det gick ännu bättre än förra veckan. Även min fickparkering efter gick kanon. Sen gick vi promenad rakt genom Törnskogen & ner i skogsbacken bakom Isisängen + rakt över den. Lite spänd men gick bra!

 

 

Fredag 11 maj

Skrittade slingan och han var megamegachill hela turen. Lyssnade otroligt bra!

 

Lördag 12 maj

Red runt Fornbodaängen med L/Stjärnan . Spänd bitvis med bara lite, Räckte med att korta tyglarna och inget motdrag. Jättenöjd!

 

Söndag 13 maj

Städade sadelkammaren > 2h. Tömkörde Filo ner för backen mot Grönan efter vita villan och vände sen. Mötte taktor med död islandshäst i (!) men Filo var väldigt obrydd.

 

*

 

Måndag 14 maj

Red Grönanrundan via/runt Emmylund (då det är isisar där i nu). Tror inte han förstått det än för han var lika lugn som vanligt. Bitvis lite spänd i skogen men fin sen på vägen. Travade 3 ggr (upp för backarna), superfin & chill hem sen. SÅ himla nöjd med honom, han är finare än nånsin förr!

 

Tisdag 15 maj

Vilodag.

 

Onsdag 16 maj

Red rakbanan – ängen – stigen – rakbanan med C/Brutus. Fin på ängen men rätt spänd på stigen, fin igen på rakbanan. Lyssnade inte superbra.

 

Torsdag 17 maj

Red slingan + Fiskartorpsskogen. Trav uppför de tre backarna, fin efter alla gånger. Lite skritt/trav-intervaller på vägen jämte Täbyvägen. Pigg i skogen med kunde slappna av. Han har gått ner bra senaste tiden så testade utan padd idag. Sadeln hade åkt fram lite men inte lika mycket som det var innan. Fortsätter dock nog med padd ett tag till.

 

Fredag 18 maj

Jag pollentrött, hagmys/vila.

 

Lördag 19 maj

Lastade själv och körde till J i Skepptuna, helt själv!! Han sparkade nån gång på väg ut och gnäggade ett par ggr men när vi kom ut från hemområdet och ut på Täbyvägen slutade han. Helt lugn framme om dyngsvettig pga värmen. Sov i stallet och sen jättespänd & taggad ute, men han slappnade faktiskt av relativt snabbt och sen var han superfin resten av turen. Vi red både längs trafikerad väg och skogsstigar, över traktorgummiunderlag, off road osv. Han var jätteduktig hela tiden, superstolt över honom! Han gick på bra hem tre ggr men backade ur när jag gick runt och villetrycka in sista benet. Skulle ha hängt upp mathink så hade det nog gått bättre tror jag, han var kissnödig också. Sista gången hjälpte J med bommen bak och det var inga problem, han var knäpptyst & stilla tills vi var precis hemma, då han gnäggade en gång. Hel & glad. Så både släpet och mattes nybörjarkörning fick godkänt, woohoo!

 

Söndag 20 maj

Tömkörde upp för Grönanbacken, ner  & sen skogen hem. Hade glömt myggmedel och vi var hårt anatta så han hade rätt bråttom hem & lyssnade inte kanon.

 

*

 

Måndag 21 maj

Fick svar på odlingen av maskprovet och postitvt för stora blodmasken! :( Vet-Ted skrev ut recept snabbt så jag acvmaskade, inga problem där även om han var lite kränkt efter. Red genom Törnskogen via/runt Emmylund, ner till Grönan, tillbaka och in i bortre Törnskogen. Testade tre olika stigar som alla var återvändsgränder tyvärr, såg en fjärde som jag får testa nån annan dag.

 

Tisdag 22 maj

Red slingan på fin & glad kille. Travade i backarna igen utan problem och han bromsade på röst enbart. OcH DETTA DÅ I SIDEPULL! Innan jag trodde att vi skulle kunna trava i sidepull, även om det bara är tot 1 minut av 45. Han blir fortfarande rätt flåsig av stora backen så jag tänker ungefär såhär tills han verkar ha lite mer styrka/kondis och då öka på traven lite igen.

 

Onsdag 23 maj

Vårbad! Han har kliat manen nåt så fruktansvärt så det var nog behövligt, kändes som att jag hade i säkert en halv flaska såpa i manen.. men nu är det gjort! Sen får jag spola av honom igen på fredag och så får han sova inne sen natten mot lördag (när vi ska tävla).

 

Torsdag 24 maj

Norrortsledenrundan med C/Brutus. Filo var kanonfin, vi travade två gånger. Vi red hem genom skogen sista biten och Filo tyckte backen var rätt jobbig så vi ska nog ta den hem framöver.

 

Fredag 25 maj

Fix & tvätt inför tävlingen bara, Filo sov inne.

 

Lördag 26 maj

Trabtävling i Almunge, Filo var inte på bästa humöret men KANONfin ändå, superstolt över honom och jag lyckades själv hålla nerverna i check.

 

 

Söndag 27 maj

Hagvila, Filo på bra humör.

 

*

 

Måndag 28 maj

Tömkörde rakan + in i skogen, han var fin där men blev spänd från ängen så jag fick köra ”långtyglning” hem. De hade stora vattenspridare på Fornbodas ridbana som han blev helt vansinnigt rädd för, har aldrig sett honom så upprörd nånsin tror jag. Till slut fick jag ut honom på vägen hem, kopplade om tömmarna och ledde honom hem sen. I vilket fall känns det som att jag åter igen måste parkera tömkörningen eftersom det är för mycket insekter, jag hinner inte med när han får bråttom från dom. Surt.

 

Tisdag 29 maj

Filo inte megasugen med in men superfin ute trots SJUKT mycket mygg. Red slingan och travade backarna + en bit innan alla gånger. Filo superfin och helt chill efter alla gånger. Ev något mindre flåsig än innan efter stora backen. Jättenöjd med honom!

 

Onsdag 30 maj

Vila då mamma kom till Arlanda sjuk 19:10, så jag hann inte rida mellan jobb & det. Ändå smällvarmt. C tittade till honom

 

Torsdag 31 maj

Red Birgittarundan, vilket nu är en thing efterom det går att rida i kanten på Borgbys åkrar! Woohoo! Trav i två första slingan-backarna + upp för stora backen på övre Birgittaleden. Jättefin Filo <3