Dressyrtävling 16 juni 2018

Lasta hemma

Eftersom det inte gick så bra vid Trabtävlingen körde jag annan taktik. Har haft två väldigt bra lastträningar mellan, dessutom fick han sova ute och så åkte jag en timma innan, tog in och borstade. Just då var det mest damm så det är ju enklare, borstade honom jätteren på fredagen och sprayade på detangler i brist på pälsglans. Så det behövdes ändå inte jättemycket. Sen fick han stå i boxen ett tag och ha tråkigt, Karro kom och vi småpratade om ditt & datt tills det var dags att lasta, då lastade han helt perfekt som vanligt dvs lockades in med mat och så stängde vi utan problem. Han var på ganska bra humör också, så jag tror det mest var värme/stå ensam/småsur förra gången. Får försöka tänka på det framöver och planera så det blir så enklast som möjligt för honom, och i den mån det är möjligt att han kanske får stå ute till tävlingsdagen. Men det funkar ju inte om det t ex är jättemycket lera eller så.

(null)

 

Köra dit

Hade ju kamera för första gången och det var superskönt i gupp och kurvor. Generellt står han bara som ett ljus, eller snarare, äter. Han är noll brydd i svängar och rondeller, de gånger han tittade upp lite var när vi körde över nåt litet gupp eller så. Generellt upplevde jag honom lite bättre på motorvägen än på småvägarna till & från Jälla och till & från Täbyvägen hem. Då slutar han äta/börjar inte äta och står troligtvis och håller balansen lite mer för att det är mer ojämnt. På motorvägen kunde han nån gång titta ut lite när nåt som lät körde förbi men mer "jaha" än att han blev upprörd. Så allt gick jättebra. Jag tror han stod lugnt medans jag gick iväg med passet.

 

På Jälla

Han var lite nytt ställe-spänd men OK, vi hade lånebox och han rullade sig såklart i den, men det var rätt väntat. Sen var han lite spänd när jag fixade och när vi red in på utebanan för uppvärmning, men slappnade av helt efter en stund. Eftersom han var lite spänd och vi bara skulle rida skritt & travklass behövdes egentligen inte så mycket uppvärmning så vi skrittade mest runt, testade nån volt men ville inte nöta ut nåt, travade lite men gick mest omkring. Han blev lite orolig när de andra gick in på collecting ring så vi gick med dit och gick sen tillbaka och då blev det lite bättre.


(null)

 

I ridhuset

Han var först tveksam att gå in i ridhuset men gick ganska direkt när jag uppmuntrade honom. Sen vill han dock gärna gå ut och så tyckte han att öppna dörren vid collecting ring var lite läskig. Han slappnade av liiite, i synnerhet i bortre ändan av collecting ring från dörren. Tror & hoppas att han inte är jättetraumatiserad av Allori-händelsen (det var ändå ett år sedan) men en vet ju aldrig. När vi fick rida in på tävlingsbanan och skritta runt en stund blev han mycket mer spänd igen och tittade om sig väldigt mycket. Däremot gick han otroligt fint längs spåret.

 

E:1

Vi fick en procent på 65,23% vilket jag tyckte var på tok för snällt bedömt men ja vad ska jag säga, jag trodde vi skulle hamna inom 40% så jag var ju mer än nöjd! Här är momenten:

1: Inridning i mellanskritt, halt, hälsning: 5,5 (kommentar "ur linje")

2: Rid ut i höger varv, mellanskritt snett igenom: 6 (kommentar "fin linje, synd på skuttet" - Han pep till och skuttade till, spändhet/frustration. På tok för snäll poäng! för det

3: Tre serpentinbågar över medellinjen: 7 (kommentar "fina bågar, bra rytm)

4: Mellanskritt, fri skritt snett igenom: 8 (kommentar "bra tempo, fint övertramp" Visst var det bra men 8? lol)

5: Ta tyglarna, mellanskritt: 7

6: Tre serpentinbågar över medellinjen: 6

7: Vid varje passerande av medellinjen - halt 4-6 sek: 4 (kommentar "för korta halter" Hade helt missat att de skulle vara 4-6 sekunder så min miss!)

8: Mellanskritt: 7

9: Volt med 15m diameter: 8 (kommentar "fint ridet")

10: Mellanskritt + halvt igenom: 7 (kommentar "fint")

11: Mellanskritt: 7

12: Volt med 15m diameter: 5,5 (kommentar: ojämn volt, tappar linjen - har ingen riktig förklaring för detta, han ville inte och bröt mot, denna volt är vänster vilket är hans lätta varv så rimligtvis borde poängen vara annorlunda på moment 9 & 12 men det blev tvärtom)

13: Mellanskritt: 6

14: Vändrätt upp, halt, hälsning: 6 (kommentar "fint ridet, men lite vingligt på slutet")

Sen fick vi sjuor på hästens accepterande av utrustning, ryttarens sits & balans, ryttarens förmåga att använda rätt hjälper (kanske lite snällt?) & 6 på vägarnas rätta ridande. Filo var VÄLDIGT spänd och tyckte läktarsidan var lite konstig, det kom ut i ett pip och skutt på slutet av första snett igenom (moment 2). Jag hade verkligen noll förväntningar eftersom vi som vanligt vid tävling inte tränat. Jag bestämde mig innan att jag skulle le och vara glad men var nog också lite spänd för generella kommentarerna var "Fint ridet. Glöm ej att andas :)" och det hela höll till en fjärdeplats och placering av totalt sex startande.

 

Prisutdelning

Han var lite mer chill i ridhuset under prisutdelningen men ville inte direkt stå still hela tiden och blev väldigt förvirrad av ärevarvet när jag sa att han skulle ta det lugnt samtidigt som tredjeplaceringen blev väldigt till sig i brallorna av att få springa lite och skrutta runt. Jag bestämde mig för att ta ev prisutdelning i LD till fots om det skulle vara så.

(null)
(null)
(null)

 

LD:1

Vi var först ut så jag hann bara ut och lämna mina priser i stallet och ta några kort innan det var dags att hoppa upp och köra igen. Vilket var ganska skönt för då slapp jag fundera så mycket. Trots extremt lite plugg satt programmet (det är ju dock rätt enkelt) och Filo var riktigt fin! Vi låg länge på placering i LD:an, men sista ryttaren petade ut oss från rosett, vi var fjärde där med men det var bara tre placerade. Det spelade verkligen ingen roll, vi gjorde inget kanonprogram och jag var så himla nöjd med honom ändå.

Vi fick en procent på 61,94% vilket jag var MER än nöjd med på vårt första travprogram, första gången nånsin jag ens ber honom om saker i trav mer än stopp & start liksom! Vi var mest anmälda på kul då det kändes trist att åka dit bara för en klass. Här är momenten:

1: Inrinding i arbetstrav, halt, hälsninh, arbetstrav höger varv: 6 (kommentar: vingligt inridet - Dert här med uppridning är VERKLIGEN inte vår grej och nåt vi skulle behöva öva på..)

2: Arbetstrav, volt 20m i diameter: 7

3: Arbetstrav, snett igenom: 7

4: Arbetstrav, volt med 20 m i diameter: 6 (kommentar: går emot - igen vänstervolten som bråkar fastän den suttit bäst hemma. Ska jag skylla på något var det läkarsidanvolterna som strulade)

5: Arbetstrav, övergång till mellanskritt: 6 (kommentar: lite tidig övergång - säkerligen. var nöjd att jag enssa kom ihåg två program!)

6: Övergång till fri skritt, fri skritt snett igenom: 6,5 (kommentar "håll längst ut på tygeln" - jag visste att det var fel att jag höll en bit längre ner men jag siktade på rätt väg snarare än korrekt tygelfattning och jag var inte säker att jag kunde få båda)

7: Övergång till mellanskritt, övergång till mellantrav: 6 (kommentar "taktinslag" - han blev rätt igång här så det stämmer nog. har lite balckout från klasserna och ingen var med och filmade, taclk och lov!)

8: Arbetstrav, vänd mitt igenom på långsidan: 7

9: Halt, stillastående ca 5 sek: 7 (kommentar "bra halt" - Var SÅ nöjd med moment 8/9, verkligen!)

10: Arbetstrav: 6 (kommentar "går emot" - Han ville inte riktigt följa spåret här, detta är en trasportsträcka XEHCM så inget märkvärdigt men han var lite less nu)

11: Trav med förlängt steg, snett igenom, arbetstrav: 7 (ev snällt bedömt - oklart om vi verkligen hade förlängt steg eller bara red snabbt ^^)

12: Vänd rätt upp, arbetstrav, halt, hälsning: 6 (kommentar "sned uppridning, bättre mot slutet")

Fick 6 på hästens framåtbjudning, form & förtroende + ryttarens inverkan, finheten i hjälperna. Det kanske var väl så snällt för vi körde bara genom detta, både Filo & jag. Vi fick 5,5 på programmets korrekta utförande vilket var rätt poäng tyckte jag. Generella kommentarer var "Fint ridet. Släpper vägen ibland. Var bara stadig & rama in med skänkeln :)" och det var också helt rätt. Jag är lite dålig på att möta honom rätt när han går emot, skulle behöva mer lektioner själv. Men jag är ändå jättenöjd, det gick undan men han hade ingen tid att fundera eller hitta på så mycket detta pass. 

 

Efter tävlingen

Jag klädde av honom och gick sen för att äta med resten av styrelsen som hade paus. Våran tränare Marie (som vi inte tränat för så mycket på senaste) kom upp just när jag köpt maten och sa "vad har hänt?! :D" och så fick jag en bamsekram. Så roligt att höra, verkligen. Hon har ju sett oss från början så det var superkul. När de fortsatte med LC började jag packa ihop allt, och det var ungefär samma som från hemma sen, han hade fått stå och haft tråkigt i boxen ett tag och med lite mat lastade jag honom helt perfekt själv. Till skillnad från Traben blir det ju väldigt likt travet att ha lånebox, så jag tror han fattade lite mer än han kanske gjort på Traben där han bara fått stå just vid transporten. Sen lastade han ju jättebra där första gången så mycket var nog humöret sist. Hem i transporten var precis som ut, inga konstigheter alls.

(null)

(null)