Spring!

Åh vad jag älskar att springa alltså. Blir så töntigt endorfinglad. Jag kör med C25K appen, jag är ju inte alls långt gången så jag springer intervaller nu på en halvtimme, målet är alltså att kunna springa 5km på en halvtimme (och sen gärna öka, finns en app som heter 10K sen). Varje gång appen säger åt mig att öka mer känns det helt omöjligt att jag ska orka men det gör jag alltid, om fem pass ska jag springa 20 minuter utan gångpaus och det känns D: men det kommer nog gå för appen är faktiskt väldigt bra.

 

Förra måndagen ökade jag till detta; 

(5 minuters uppvärmning) 

3 min springa

1,5 min gå

5 min springa

2,5 min gå

3 min springa

1,5 min gå

5 minuter springa

(5 minuters nedvarvning)

 

Den måndagen var det nätt och jämnt att jag klarade det på löpband, det var verkligen svintufft. Sen blev det inget springa förrän igår söndag, då jag sprang exakt samma sak fast ute och då kände jag att jag hade så mycket mer spring i benen, jag gick verkligen och väntade på att få springa i gångpauserna. Springa ute är dessutom lite svårare än löpband för mig för jag länger gärna på och gasar lite för mycket (speciellt om nån bra låt kommer på), vilket gör att jag blir tröttare snabbare. På löpband håller jag ju alltid samma tempo. Men det gick ändå, när jag blir trött försöker jag låtsas att jag är på ett löpband och springa mer jämnt i steget och då går det. Fick lite mjälthugg i slutet av sista 5 minutrarna springa, då testade jag det där med att krama en sten i handen på sidan och det funkade rätt OK faktiskt. Framför allt tror jag det handlar om att lokalisera bort smärtan. Jag läste också att det är vanligt att en får det om en inte djupandas, vilket är jättesvårt för mig. Jag försöker tänka på det men det är fan inte lätt. Men det känns verkligen så kul, det är det jag verkligen älskar med den här appen, det är ökning varje vecka och jag klarar det.

 

Jag mätte upp de slingor jag tänkt i London och det verkar vara perfekta avstånd för där jag (förhoppningsvis) är då. Såå pepp, ska verkligen bli så roligt att få springa i London! Jag hade först nån överdriven idé om att kanske springa morgon & kväll men det får nog vara alltså, haha. "Bara" varje dag "får räcka" ;)

 

Och det ska bli så skönt med en egensemester. Var så länge sen!


(null)

(null)

Valross

Coolt att du kommit igång med löpningen. Jag hittade en liten teknikfilm på Youtube, som du kan studera.

https://www.youtube.com/watch?v=V5KI5d8dH2o

Lycka till med London! :D

Svar: HAHAHA Tack!