1 - 28 februari2018

Torsdag 1 februari
Han kändes så fin när jag hämtade honom så han fick gå lös bredvid mig in. Han var så duktig!! Mkt fint humör inne & mysgosig. Red slingan och han svarade först bra på halter och halvhalter, men ner mot rundbana och på rundbanan blev han svinjobbig. Red på softpullet eftersom han känts så fin en tid och han blåsket i det och drog mot och jag vill ju absolut inte behöva göra det, så får tyvärr rida på enbart bett ett tag till.. :/ Sista dan med kokosfett men det har ju inte hjälpt ett smack så fortsä´tter inte med det.
 
Fredag 2 februari
Jättesurig i hagen, fick muta med hink för att få tag i honom. Red skogen men vände vid fårhagsgrinden redan. Lite spänd men allt gick bra i övrigt.
 
(null)

 
Lördag 3 februari
Surig ute, hink igen. OK humör sen och i stallet, ställde upp fint vid pallen. Red genom Emmylund och först var han superfin men halvvägs genom skogen började han trippa på och sen var han SVINJOBBIG hela vägen hem, ville BARA springa och blev sen svinsur när han inte fick osv, småstegrade en gång. Sjukt envis per ush & vägra slappna av, även när jag kände att han blev trött. Lite bättre hem från skogen men ja, total pannkaka.
 
Söndag 4 februari
SVINsur ute.. Fick in honom med dom andra när L kom, men han var så stissig och jag kände att det inte var nån bra idé så efter hink & rumptvätt fick han gå ut igen.
 
(null)
 
*
 
Måndag 5 februari
Hade med muthink ut och då var det inga problem att fånga men han visade tydligt i stallet att han inte ville umgås så rumptvätt & hink igen bara. Han var lite ignorant på vägen ut men rätt OK och han stannade kvar vid grinden när jag tagit av grimman iallafall. -11! Kallast vi haft hittils. Köpt selen (då det är det enda han inte får nog av via höet) så han får det nu också.
 
Tisdag 6 februari
Filo på lite bättre humör inne, fick mer kontakt idag och fick även kolla näsan, men helt gosig var han inte. Han har börjat släppa lite lite päls. Han fick gå ut i hagen efter rumptvätt/hink, han får det space han behöver just nu.
 
Onsdag 7 februari
Lite bättre humör idag med. Testade ta en promenad till Isisängen men det gick tyvärr inget bra, tror han hörde djur i skogen för han var superspänd. Jag var iaf nöjd med mig själv och mötte honom väldigt bra. Han var iaf OK inne efteråt.
 
(null)
 
Torsdag 8 februari
Tycker han blir för jobbig med hink så bytte taktik till understimulans; hink & rumptvätt samtidigt utanför hagen, sen in igen och så går jag. Verkade ytterligare lite bättre idag men inte helt 100.
 
Fredag 9 februari
Samma som igår. 
 
Lördag 10 februari
Bra humör och kom direkt när jag kom, så tog in honom idag. Han kände sig väl lite lurad då men verkade mer OK. L kom så vi red Norrtortsledenrundan med henne & Stjärnan. Filo pigg men lyssnade bra, inne i skogen exploerade han och tjöt till ibland utan nån som helst orsak. L sa att Stjärnan reagerat på nåt så det kanske var vildsvin? Annars OK före & efter. Lyssnade mkt bra på broms fast jag hade sadel & glad ut sen.
 
(null)
 
Söndag 11 februari
Jag hade mensdag 1 & så ont att jag knappt kunde köra till stallet så att rida var helt out of the question. Hink & rumptvätt vid hagen bara, plus att jag fixade vatten & hö. Klappade om honom lite då. Han är lite lite mer sig själv för varje dag nu. 
 
(null)
 
*
 
Måndag 12 februari
Jag på årsmöte för Uppland Västmanlands distrikt av Ridtravarföreningen, blev invald i styrelsen som suppleant, kul! <3 
T kollade Filo.
 
Tisdag 13 februari
Var så trött att jag typ såg i kors efter jobbet. Tog in Filo som ville rulla, sen borsta/rumptvätt/hink & ut. Verkade på OK humör. Han har börjar släppa mer päls så troligtvis har här suriga dagarna mest vart begynnande pälsfällningen.
 
Onsdag 14 februari
Filo verkade glad. Jag skulle på bio + hade hö & vatten så blev bara hink & klapp i hagen idag. Väldigt rinnig i hö öga för andra dan i rad, oklart varför. Liksom guck, men han är inte oirriterad alls eller kniper eller nåt. Konstigt. Ganska lite bajs bak. Tycker sista balen av det gamla som vi ger nu verkar vara torrare, kanske därför? Får se hur nya lasten är..
 
Torsdag 15 februari - vår 1-års dag! <3
Filo mötte mig, blev lite fundersam när han inte fick nån muta men satte på grimman ändå. Red Slingan, fick sådär.. Går lite lite bättre för varje gång men han tjafsar nästan alltid ner mot och på rundbanan nu, som om han äntligen fattat vad det är. Trist, hoppas vi kan komma förbi det. Dock mkt glad & go efter ändå!
 
(null)
 
Fredag 16 februari
 
Hink & rumptvätt inne då jag inte vill overdo it när han nu verkar gladare igen. Filo glad & nöjd med att få rulla sig inne.
 
Lördag 17 februari
Red till Borgby & tillbaka med L/Stjärnan, han var mkt pigg men lyssnade väldigt bra på förhållning/eftergift + beröm. Kom ner från stress flera ggr faktiskt. Tyvärr stissig ner mot rundbanan + att det inte hjälpte att två körde fort där. Det är lite segt att de bästa ridvägarna är bakom travbanan så man måste genom den ut. Kom dock ner bra efteråt, så var ändå väldigt nöjd med honom. Kingen fick kolik när vi kom hem, otäckt men han fick snabbt kramplösande så allt gick bra.
 
Söndag 18 februari
Kom sent pga lunch i stan med Steve som var i Stockholm! Red därför i mörker, Filo var jättelugn & fin, lite pigg ut. Vi red drygt halva rakbanan & tillbaka, han var lite spänd men lyssnade bra (något sämre hem). Väldigt spänd hem av oklar anledning men fin & chill hemma.
 
(null)
 
*
 
Måndag 19 februari
Vila idag, Filo på halvknepigt humör. Mötte mig i hagen, följde mig hela vägen upp till grinden men vägrade ta på grimman utan tiggde bara godis. De andra kom och då körde han bort dom från mig och fortsatte vägra ta på grimman/tigga. Nån gång när jag testlyfte gick han iväg en bit men inte långt, då gick jag och pratade med de andra hästarna och jag kunde se hur han bara stod och kokade över det.. men vägrade själv komma nära mig. Alltsåå.. hahaha. Han fick överleva utan hink & rumptvätt eftersom jag inte hade med nån ner och inte ville gå upp & ner en gång till.
 
Tisdag 20 februari
Sviiinkallt, Filo på lite 50/50 humör men mest fin. Red till Isisängen & tillbaka bara, mest pga kylan. Fin efter med. <3 Tvättade inte igår och han var helt ren bak idag! Kan det vara nya höet? Det är mycket torrare nämligen. Bytte tåbroddar bak.
 
(null)
 
Onsdag 21 februari
Höade & fixade vatten = hink i hagen. Ren bak idag med! :)
 
Torsdag 22 februari 
Hade tänkt rida men blev kaosig rörig kväll så till slut kollade jag bara att Filo levde och var hel, kliade lite och sen åkte jag hem igen. Tog med ryktkorgen hem & tvättade allt. Välbehövligt! Ren bak idag med. 
 
Fredag 23 februari
Red slingan och han var JÄTTEfin på själva slingan, upp för stora backen och uppe på raksträckan. Tyvärr kom en idiot från K-gården och galopperade bakifrån, hälsade inte och saktade inte ner så han fick panik innan han fattade att det var en häst och blev uppstressad. Red därför backbanan ner och fast vi eg inte får, slingan tillbaka (den är enkelriktad, men sent på en fredag kväll i vintern är det ju inte supermånga ute och kör..) och han var JÄTTEduktig där. Han gick i det tempo jag ville, ofta på halvlång tygel & lyssnade bra, trots att han var spänd och VILLE springa. Också spänd hela vägen hem sen, vilket jag ändå hade förståelse för. Jättenöjd med honom idag!
 
(null)
 
Lördag 24 februari
Filo mkt pigg & jag kände att han VILLE springa - men han lyssnade ändå och gick fint! Red Grönanrundan via Emmylund med L/Stjärnan, han var lite taggad i skogen men fin hem efter vägen sen! Jättefin! <3
 
Söndag 25 februari
Idag var han bara popcorn, pigg som attan och överallt. Red genom skogen från stora lösdriften och genom, han ville vända tidigt och blev mer och mer uppstressad ju längre in vi kom. Ska nog undvika skogen så mycket det går tills det tinar ändå, måste vara vildsvin eller nåt han känner lukten av, det vi red nu är annars vår båda favoritrunda. Han var allmänt på lite småknepigt humör idag, lite småtjafsig men samtidigt verkade han rätt OK. Ruggigt kallt natten mot idag så kanske därför.
 
*
 
Måndag 26 februari
Vila + klapp & hejdå. SVINKALLT. ("Feels like -23")
 
Tisdag 27 februari
Red bara knapp halvtimme till Fornboda & tillbaka pga sviinkallt, Filo var dock väldigt lugn & fin faktiskt. Jag hade 4 lager på ben, fötter & överkropp + hans fleeceländtäcke om benen och red i barbackapadden men frös ändå på hemvägen. Han blev lite spänd då det lät som att det var mycket djur i skogen. Sportlov för T's barn så han hade fått stå inne ett tag då de ridit Stjärnan & Brutus på dan. Lugn & chill både före & efter iallafall.
 
(null)
 
Onsdag 28 februari
Kaosdag, tog mig 2h att komma hem, stämde av med T som fixat allt så jag åkte inte ens ut idag. Han skulle ändå fått vila så det gjorde inget. Tror han ev var inne ett tag idag med.