Bråttom & bettlöst

(null)

Som jag nämnt har Filo väldigt bråttom nu, oftast bara hemåt. Jag försöker rida kortare svängar på vardagarna denna vecka för att se om det kan hjälpa. I måndags hade jag även med ut en ny vaselin som jag tänkt testa, smorde hans mungipor och han var lite hård i dom. Det var inte så konstigt med tanke på hur han drar mot bettet nu (& inte lyssnar på nåt annat som broms) så jag drog fram sidepullet ändå.

Han var jättefin ut men longeringen verkar inte ha gjort nånting, hem började han gasa nästan direkt. Han är inte spänd, han får bara bråttom. Lät honom först gå på lång tygel i sin fyrhjulsdrivna snabbskritt, men tyvärr började han gasa upp efter en bit och då fick jag korta tyglarna. Han tjafsade inte emot men ville snabbt hem. Var ändå rätt nöjd med honom. Har köpt ludd så ska sätta det på sidepullet idag, tänkte att om jag kan så ska jag ge honom bettfritt fram till helgen. 

Annars är han på fortsatt gott humör både från hagen, inne, uppsittning & rida ut. Det är bara nånstans det slår på att han plötsligt måste springa, vanligtvis hem eller om vi rider en runda där han anser att "hemåt" börjar. Jag funderar nästan på att ge honom en dag där han får trava mycket, inte bara nån snutt utan typ nästan hela ridturen. Jag tror dock inte att det skulle göra nåt eftersom han typ aldrig blir trött, så jag vet inte riktigt om det finns nåt syfte. Jag får se hur jag gör.

Jag tror inte det beror på nåt speciellt, är det nåt är det väl pälssättning/vinter. Är ju rätt många hästar som har lite extra sprall i benen just nu. Han är också fortsatt fin bak, i övrigt tyckte jag han rörde sig bra när jag longerades i helgen & sadeln ligger bra osv. Hans små love handles börjar faktiskt minska. Så jag tror inte detta är nåt att vara orolig för även om det är lite segt att han ska hålla på att dra emot så.

(null)
Bra svettig i lördags efter att vi bråkat mestadelen av turen.. :/