Träningsupplägg framöver

Upplägget med understimulans för att boosta humöret verkar funka fortsatt bra, han är glad och go när jag kommer nu. Jag har ju siktat på att rida 2 vardagar & hela helgen vilket funkat bra, men jag funderar på att switch it up för dels är han allmänt på mycket bättre humör nu och så har vårvinterenergin verkligen kickat in. 

Filo är annars en häst som jag aldrig märkt nån skillnad på, det är varken mer eller mindre om han stått i en vecka eller gått sju dar i rad. Det är mer mentalt som jag känner att han går bäst med vilodagar mellan. Det kanske ändrar sig om/när han släpper travstressen men just nu rider jag helst inte mer än tre dar i sträck. 

Jag har siktat på att rida tisdag torsdag lördag söndag men imorgon har vi nån jobb-AW som kändes halvobligatorisk och jag orkade inte rida, höa/vattna och ta in Kingen två dar i rad, en räcker. Nu behövde jag inte fylla på så mycket idag för jag fyllde ordentligt fullt igår och det var 1 1/2 låda kvar, märks däe att det är mindre kallt ute. Skönt också att de inte bara smäller i sig allt utan äter det de behöver bara. 

Så det blev vila idag & imorgon då, sen tänkte jag rida fredag & lördag och sen på söndag tänkte jag försöka mig på att antingen tömlongera i Trean (en oanvänd hage Kerstin har). Hoppas det funkar underlagsmässigt, i så fall tänkte jag han ska få springa av sig lite, kanske att jag bara longerar "vanligt", vi får se.

Och sen switchar jag nästa vecka och rider måndag onsdag fredag istället för tisdag torsdag, sen får jag se hur jag gör med helgen, om det blir samma upplägg som denna eller hur jag gör. Vore kanon om jag kan "ridbana" lite i den hagen medans snön är kvar (annars är underlaget mer ojämnt så den funkar inte för allmän ridbaneridning), har ju helt fått pensionera promenader och tömkörning sen mörkret kom så vore skönt att få in iallafall en dags markträning i veckan - och det vill jag ha i ljus. Nu är han ändå relativt lugn i mörkret, det är när han hör nåt som han kan bli spänd men det är nog omöjligt att göra nåt åt. Jag har dock funderat på att även lägga på en huva kvällstid och se om det gör nåt. Glömmer bara att ta med den jämt.

(null)

Igår red vi ut med Ari i sällskap och Filo var jättefin & chill in till stallet & på ditvägen. Hem var han baaara taggad och lyssnade inte alls. Fick hoppa av två gånger och leda en bit då Ari tappade reflex"halsbandet" jag gjort av hästbenreflexer, vilket båda gångerna bröt hetsen väldigt bra. Inte 100% men lite iallafall.