Fin kille

Filo är fortsatt jättefin ute, lyssnar kanonbra och det är sällan tjafs mellan oss. Han travar fint när vi gör det, och är inte supertaggad efter. Pigg ja, men kommer ner igen. Han är allmänt pigg & glad ute nu, det går t o m OK på ängarna, det är fortfarande lite obekvämt, men går bra. I onsdags när jag & C vart uppe på Övre Birgittaleden + i skogen där uppe fick de sen själva bestämma tempo upp för lilla branta backen upp mot slingan och grabbarna var lite småbusiga och taggade igång varann för Brutus galopperade och Filo körde travhästtempo upp.. o boy.. Sen var de båda lite taggade efter det och fick igång varann, men efter inte lång stund alls kunde Filo ändå gå på långt tygel på innerspår på rundbanan!

 

I torsdags tog vi en promenad genom skogen och över Isisängen, har var lite spänd men lyssnade ändå trots äng & mycket gräs där. Det har hamnat får i Isishagen och de tittar han ofta på och kan fnorka lite lätt, men han verkar i alla fall inte rädd (även om det säkert vore en annan sak om det inte var 5m buskage mellan..) Så allt rullar på bra och åt rätt håll! Tänk om han kunde vara såhär även i mörker & vintertid.. Men det känns ändå bra att nu när jakt, mörker, pälssättning, fällning & vårpigghet är passerat, ändå direkt kom tillbaka till dit vi var i slutet av förra sommaren. Sen är det inte helt opitmalt med back i så många månader men jag tror/hoppas att i alla fall mörkret borde blir LITE bättre nästa vinter. Jakten/skotträddheten (& därmed även raketer vid nyår) hyser jag inte jättemycket hopp om då han fortfarande hoppar till när de slår nåt i bygget på stora lösdriften bredvid oss. Den bottnar sig ändå i hans största rädsla; saker han inte ser [& förstår var de ljuden kommer från].

 

Lasttränade för andra gången i torsdags också, igen med hink och igen gick det jättebra. Han klev på längre in direkt denna gång, lockade fram honom några steg med godis och sista biten klev jag under lämmen och skramlade med hinken och då klev han på utan konstigheter. Han var mer chill i lådan denna gång, han vill gärna "sätta" sig lite på lämmen bak när jag ska öppna men går fram när jag knuffar till och när jag väl gjort det gör han det inte igen så jag tror det också går att träna bort. Känns jättebra! Haft lite problem med att hitta nånstans att åka av olika anledningar men till slut frågade jag i min klubbs grupp och nästa helg ska vi åka och rida hos Janniche i Skepptuna, det är lagom långt att åka så det känns bra som första utflykt för mig. Sen är det tävling helgen därpå, men ska fortsätta försöka åka till folk & rida ändå sen! Vi ska på dressyrtävling i mitten av Juni också men sen blir det nog inget mer resten av sommaren. Det är en större ridtravartävling i början av Juli men jag vet inte hur mycket vi kan vara med eftersom det är fredag > söndag . Men vi får se när proppen kommer! I övrigt är planen för sommaren bara att jobba med traven mer och mer eftersom, och att åka iväg och rida!


(null)


 

Det löste sig i alla fall med sommaren, Stjärnan blir hemma med Filo. Skönt! Hade verkligen inte velat stöka till det nu när han äntligen är fin, ny plats eller gå själv bredvid andra hade ju lätt kunna paja hela sommaren liksom..