Förra veckan

Filo kom in i måndags med tappsko, tror varken att det berodde på ny sadel eller galopp i söndags utan mer troligt att det börjat vara lerigt runt hö-karen utan större förvarning. Vi hade SÅN gyttja förra året men då kom det mer smygandes så då hade jag ingen tappsko. 

Oturligt nog var min hovis sjukskriven då han blivit sparkad av en häst, med fd hovis (som skor de flesta andra i stallet) fick på en sko på torsdagen. Jag var inte med men det hade tydligen gått bra så det var ju skönt eftersom Filo inte gillar hen. Men ett ben inget ben kanske?

Sen var han superfin både torsdag & fredag i mörkret, det är verkligen sån markant skillnad från ifjol när han var spänd i stort sett tre månader (mitten av Aug > mitten av Dec). Även om han var mer OK med mörkret sen hade jag aldrig trott att han skulle vara så OK med det direkt, trodde vi skulle behöva vänta in det lite. 

I lördags red vi långtur Spiltan > Smedby > Gällsta (eftersom ridängen var sådd) > Björknäs > Lövhagen/Högvreten > Borgby > hem, med Brutus & Stjärnan. Vi skrittade lite mer än vi behövde eftersom dom två är i sämre form än Filo, var ute totalt 3h. Vi travade nästan hela vägen i sträck från Ekeby till Fresta och Filo var SUPERFIN, inget drag eller nåt utan lyssnade kanon. Han var lite taggad efter men kom ner snabbt igen till helt avslappnad. 

När vi red denna runda själv i våras var han supertrött efter, jag tömkörde dagen efter då och han var snubblig (som han aldrig är annars) & trött i nästan en vecka efter. Tömkörde i söndags med, han ville först inte komma i hagen så jag tror han hade träningsvärk men när vi väl kom ut vag han jätteglad och pinnade på bra, i synnerhet när vi gått ett tag. Han "jobbigt!"-frustade lite efter nedförsbackarna där han behövde stöd för att bromsa men han lyssnade superbra så verkligen stor skillnad i hans form från i våras! Känns superbra! Red också i nya sadeln och kändes kanon.

(null)

(null)