Ihopsläpp med ny häst

I söndags släppte vi in en ny häst i hagen, ett medel/lågrangat sto men med MYCKET integritet. Efter att han spöade upp Shire-Brutus vid ihopsläppet när Filo kom har vi ju vart noga med att förklara för alla som ev vill in att Filo kan vara tuff. Jag har ju alltid misstänkt att Filo inte ger sig på lågrangade utan bara är tuff mot högrangade eftersom han betett sig så – han RÖRDE inte Kerstins hästar vid det insläppet utan sprang bara fram till dom sa tjena typ. Sen när Brutus kom gav han sig direkt på honom, men har inte haft nåt hävdelsebehov sen, det är när Brutus vart borta perioder och kommit tillbaka som han visar lite extra men han attackerar inte oprovocerat och han gör sällan mycket. Så jag var inte jätteorolig nu men man vet ju aldrig.

 

Nya tjejen Foxy kom direkt mot dom och de for runt och nosade, sen kände hon sig lite upprörd och tjöt och snurrade runt och kickade Filo lätt, först i rumpan och sen över revbenen men jag tror inte det var så hårt för han reagerade iallafall inte där igår. Filo var inte alls beredd men svängde bara runt och tjöt – det var inte alls som med Brutus där han gjorde 180 och bara kickade loss. Sen for de efter varann men då var Filo typ klar och var inte jätteintresserad längre. Stjärnan och Foxy gick en sväng men Filo höll sig på avstånd. Hon kom fram då och då och nosade på Filo, och tjöt sen till men han var väldigt lugnt och tålmodig och lyfte bara huvudet även om hon viftade med benen. Ju mer tiden gick, ju mer brydde han sig mindre, framförallt sa han mest ifrån med tjut snarare än hovar, nån gång var de rumpa mot rumpa men då var hon först och han försvarade sig bara. Och det var snabbt över, så jag hoppas att det lugnar sig snabbt. Han fick ha benskydd tills det var lugnt men sen tog jag av dom, han kan ju inte gå med dom hela tiden. Det kan ju ta ett par dar men bör inte vara nån jättegrej. Filo hade ett "sår" på bakbenet idag men det var inte ens ett sår utan ser bara ut som att han fick hud avdragen, han var inte det minsta svullen och gick rent.

 

 

 

Men det känns otroligt skönt att få bekräftat som jag trott; att han trots att han är så högrangad ändå är så klok och lugn och inte söker bråket. Det blir väl en annan sak om det kommer en dag kommer när vi testar med annan högrangad, men jag känner mig mycket lugnare med ihopsläpp efter idag. Nu hoppas jag bara att nytt sto inte triggar nån klättring, ingen har ju sett nåt i vår i alla fall men sånt kan ju hända, även Stjärnan började tokbrunsta fastän det var ett sto in, haha. Så bara hålla tumme.
 
Igår när jag kom var de iallafall alla ihop och båda tjejerna blev olyckliga när jag tog ut Filo, de ropade lite hit & dit först men slutade snabbt, sen ropade dom igen när vi red ut men sen inget mer. Det ger sig. Sen blev de jätteglada när vi kom tillbaka och det var samma när M hade tagit ut & släppt tillbaka Foxy tidigare på dagen. Hon ska vara en häst som inte kommer nära och inte vill gosa, men har redan gullat med K och när jag kom idag kom hon fram och strök sig mot min hand nästan som en katt. Hon behöver nog bara vara på rätt ställe. Verkar vara en väldigt gullig tjej, får lite Honeykänsla över henne.
 
Från bara mig, T & K är det en viss omställning att ha P & Z med barn, E & M i stallet, det som rullat naturligt innan är nu lite mer oklart med fler människor och vi är ju inte det mest konventionella stallet att börja med. Men det känns ändå bra att ha fler personer i stallet som är där varje dag. Alla är lugna och ordningssamma och trevliga. Det känns verkligen bra! Håller tummarna att det fortsätter bra i höst med. Det blir lättare rörigt men hittils har alla frågetecken löst sig snabbt så det är skönt.