Vår första galopp

Idag var det provridning hemma av nya sadeln - ska skriva om utprovningen sen. Tog Borgby/Spiltanrundan för att få en längre tur. Jag är fortsatt förtjust och den känns riktigt skön och även om jag älskat Wintecen så alltså wow, denna ger mig verkligen stöd för allt. Vi travade på hela slingan + mellan skogen & Borgby. Efter vägen blev det en skutt och sen travade han på och jag kände hur han riktigt laddade upp för backen. Han hade en tuff dag igår mentalt så jag tänkte att han kunde få travaretrava upp för stora branta backen om han ville. Både han och jag blev nog lika förvånade när han tog galopp. GALOPP. 
 
Det gick så snabbt, jag hann bara snabbt klappa & ropa "braaa!" och tänka "wow, är det här hans galopp" och sen var vi uppe. Jag började gråta av lycka direkt och Filo var superförvirrad och upptaggad så jag fick lugna mig för att lugna honom och sjöng hela I saw the light för att chilla honom. Sen fick vi båda fokusera i backen ner och skrittade upp för lilla branta backen tillbaka till travbanorna och sen tillät jag tårarna rinna lite till. 
 
Jag har ingen förväntan om att fortsätta just nu eller att vi ska börja jobba med galoppen (i synnerhet inte eftersom sen verkade trigga honom - kommer säkert kräva jobb precis som traven gjorde), han är inte alls musklad för det än tror jag, men jag är helt överlycklig. Nu galopperade vi ju upp för en brant uppförsbacke så givetvis var det extra kraftfullt men alltså JÄVlarrr. I min lilla låda. Den dagen vi kommer KUNNA. Åh. <3 Min bästa bästa vän. Vi travade lite till rundbanan ut, han var liiite taggad ner på banan men gick fint utan stress och chillade direkt efter så det kändes superbra!
 
Helt plöstligt kändes lastningsproblematik & ridhusrädsla långt borta. Wow.
Vår första galopp. Efter inte ens två år. 
 
 
(null)

(null)