Bett so far

(null)

När Filo var jätteny hos mig testade jag det enda jag hittade i hans storlek, det var typ som bettet ovan i storlek & typ men minns inte om det var ett travbett eller om det hade fasta ringar. Han gillade det iallafall inte, så jag har undvikt tjocka bett efter det.

(null)
Ganska länge red jag sen på ett rakt travbett för jag fick låna av K. Han var väldigt stum på det och i början innan han fick balans och fann lugnet så kunde han själv dra bettet genom munnen (det var kortare nedre stänger på det vi hade). 

(null)

Kort därefter köpte jag ett tredelat bett med parerstänger. Dels för att hjälpa honom med signaler, dels för att han inte skulle kunna dra det genom munnen. Än idag är det detta som funkar allra bäst på honom av allt inkl bettlöst.

(null)

Hackamore gillar han inte. Han ansikte är lite knepigt byggt, det är tjockt runtom och nosryggen/kindbenens relation gör att hacket måste sitta för långt ner på honom. Detta i kombination med att han inte gillar tryck mot nosryggen = inte hack för oss. Försökte länge men måste inse att även om jag gillar hack så gör inte han det.

(null)

Däremot går han jättebra på softpull (nästan sidepull). Jag gillade inte alls det då jag inte fick Honey bra på det men när Filo är normal ;) går han superbra på det. Enda grejen är att han VET att det inte är lika tydliga signaler så han drar huvudet lite mer mot, vilket gör sidepullet ovan lite snett ibland. Skulle nog behöva ett sånt som är ett riktigt sidepull, alltså med en sån trekant, men alla jag hittat är fula så jag letar. Detta funkar dock.
(null)
(null)

Hittade detta på Ullared och även om det är tredelat tänkte jag att det ändå skulle var nån skillnad från fullcheeken. Filo går bra på det men han får ibland lite skav från övre kanten på D-ringen. Han har inte vart superförtjust i bettringar heller, så just nu vet jag inte riktigt om jag ska sälja det eller testa Acavallo. I övrigt gillar vi det båda.

(null)
Vi lånade och testade Helenas Billy Allen-bett men det gillade han INTE. Jag tror kanterna skar in i honom eftersom han har rätt stora läppar, och att han kanske ändå inte gillar för smala (skarpa) bett.

(null)

Efter lite ridning går han jättebra på rakt Kimblewick, men bara i stora ringen. De gånger jag testat i nedre lilla har han inte vart nöjd så hävstång (tryck igen) är helt klart inte hans grej. Förstår inte riktigt varför detta funkar när raka travbettet inte gjorde det men han är inte stum på detta. Skönt att ha ett rakt att varva med!


(null)

Igår testade vi Peewee, och det blev tyvärr nej där med. Det är ett bett som jag också verkligen gillar. Han gick bra på det först, jag kunde ta i honom och han svarade på fjäderlätt tryck. Men när vi sen (medvetet) red på en väg som han är lite stressad över och jag var tvungen att ta med i honom blev han extremt frustrerad och började nästan "trava" i skritt. Han kämpade bara emot, så jag satt av och ledde hem. För skarpt är inget för Filo, tror han börjar tänka trav då (han reds monté i Crescendobett vet jag..).




(null)

Summa sumarum verkar han föredra mittemellan-tjocklek och mittemellanstyrka. Har även testat repgrimma men vet inte om det är riktigt rättvisa resultat då jag had den för liten repgrimma. Han går alltså mest på tredelat Fullcheek, rakt Kimblewick & softpull och det känns som en bra kombo men jag kommer ändå fortsätta testa lite olika för att jag gärna varierar ännu mer.

Har ett Novabett hemma & ett Waterford, dvs ett mildare och ett något skarpare. Sen skulle jag ändå gärna vilja ge repgrimma en ärlig chans till även om jag tror att det kanske är för myclet tryck på utsidan för honom. Har även tänkt ge crossunder en chans även om jag inte är superkär i det. Ridkapson och s-hackamore har jag också fått tips om men vet inte, borde ändå vara tryck. Får se, om jag kommer över nåt billigt kanske men kommer nog inte lägga pengar på det.