Susanne Widner-träning (& lastning)

Igår var jag & Filo iväg till Lennartsnäs med Mikaela & Penny och red lektion för Susanne Widner. Har läst så mycket bra om henne och vart med och tittat en gång när Mikaela red. Det var precis lagomt och hon anpassade efter oss båda så vi red samma övning men på olika sätt, vi skulle göra volter över en solfjädersbom och M/Penny fokuserade på balans medan vi körde styrka.

(null)

 
Jag & Filo började med att rida volt tre gånger, sen skulle vi rida ut på en större volt, börja trava över en ensam bom och så tillbaka. Vi började i vänster varv som är lätta och Susanne frågade om han gjort det här förr men det har han ju inte. Däremot fattar han väldigt fort, min fina kille. <3 Efter ett tag bytte vi till höger, dvs vårt svåra varv, och det var det, så då fick vi byta till att varav två vänstervarv och fyra höger, och lite senare till att rida i båda varven tills det kändes bra och då byta. 
 
Då och då skuttade Filo upp lite över travbommen och jag fick veta att det är uppbyggande så det var roligt att han gjorde det ibland. Tänker också att det länns lite lovande inför hoppningen. Ska rida i Stig H's ridhus nån dag i kommande veckan tänkte jag, det borde finnas nåt där som jag kan låna hoppas jag. Eller det gör det ju men jag vet inte om man får låna, får höra det när jag bokar. Det är hyfsat nära men kostar för mycket för att rida kontinuerligt men eftersom jag inte fått till nån tid med Marie så får jag försöka hitta på nåt själv.
 
Ska även försöka på nåt sätt att få till bommar så jag kan rida i nån bakhage eller i värsta fall på stallplan eller i våran hage, så jag ska göra samma som vi gjorde, mer i svåra än lätta men inte enbart av nåt. Så målet är att de ska bli lika och jag kan rida lika mycket i båda. Vet inte riktigt hur jag ska lösa det, hittar jag inget annat så vet jag att vi har plaststolp men Filo är inte riktgt med i benen alla gånger så risken finns att de flyger all världens väg.. Tyckte jättemycket om Susanne, det kändes riktigt bra så vi ska fortsätta åka dit & rida, det blev inget nästa månad så det är Oktober nästa gång.
 
Har inte lastat själv sen tävlingen i juni men hemifrån gick det jättebra, lastade själv på mindre än en minut, han klev in direkt. Mikaela var tvungen att åka innan vi lastat och där var han supertjurig och ville inte alls gå på. Jag vet inte om det kom från att han var trött eller vad det var, vi skrittade ju bara på träningen så vi gick direkt därifrån till transporten. Först gick han på men sen gick han av igen och sen satte tjurskallen på. Jag försökte få på honom med longerlinan själv men eftersom jag inte kunde dra honom framåt i grimskaftet och bakifrån med longerlinan samtidigt så gick det inte alls. Måste fundera på hur jag eventuellt kan göra det inifrån transporten, för när han blir såhär rent tjurig så går det bara inte ens med hink. Han gick in några gånger men han vet ju att jag går runt & stänger när jag går ut och då backade han ut. Till slut kom iallafall nån och hjälpte mig att ha in honom så jag kunde sköta linan bakom och då gick han på direkt utan nåt tjafs alls. Som sagt, bara i tjurskallen..

(null)
Pålastad hemma 

(null)
(null)
 
Det är knepigt, jag KAN ju lasta honom själv direkt bara han är på rätt humör men eftersom han kan bli såhär så är det svårt att veta när jag behöver hjälp och inte - och även så är det svårt att öva på för som sagt, när han väl är på bra humör finns inget att öva på. Eller väldigt lite iallafall. Jag skulle vilja lära mig att skicka in honom själv, men jag vet inte riktigt var jag ska börja och jag vet ingen som kan hjälpa oss med sånt. Nu är det inget jätteproblem oftast men jag blir ändå lite begränsad av att se till att det alltid finns nån i närheten som kan hugga in ifall att. 
 
Är suuper trött idag, sprang igår för första gången på hela veckan (jävla jobb/pendling) så jag var rätt trött innan och både träningen, köra & lastningsstrulet tog ut mig rätt mycket. Hade tänkt rida på morgonen eftersom det är jalt idag från 10:30 men ORKADE bara inte när jag såg att det dessutom regnade när klockan ringde. Så jag kör andra ändan och rider i eftermiddag istället, tänkte mot 16-17 nånstans så får jag se om han fortfarande är spänd då eller inte (skotten hörs på gården), bra att veta oavsett.