Trabtävling 26 maj 2018

Filo fick sova inne natten till tävlingen så han skulle hålla sig ren, vi hade då tre varmblodstravare som stod i stallet just då, så jag tänkte att de omöjligt skulle vara ute innan sju när jag skulle dit. Men det var dom! Det var ju Elitloppshelgen så säkert därför. Filo var lite tjurig pga detta men chillade när jag började fixa. Dock var han inte ALLS sugen på att gå på transporten utan tittade bara ner mot hagen. Det var 100% ren envishet och han var ju inte på topphumör efter att ha stått själv en stund. Klockan tickade och till slut körde jag & L (som var med som medhjälpare) med longerlina bakom rumpan och då gick det. Jag trodde helt ärligt inte att det skulle funka, men det gjorde det. Det var nog mest det, fast funderar också på om det var för att det var så otroligt varmt när vi åkte till J helgen innan och det var färskt i minnet. Eller en kombination. Han får gott om plats i släpet så det är iallafall inte det.

 

Jag blev ganska tidsstressad men det gjorde att när vi väl kom iväg var jag inte alls särskilt nervös. Lätta klassen innehöll något enklare hinder än i höstas så jag var från början mer avslappnad.

 

Filo var helt tyst på vägen ut och jättefin på plats, han fick kika ut medans jag visade passet och var helt tyst. När vi tog ut honom var han lite taggad men kom tillbaka snabbt. Jag gav snabbt över honom till L eftersom bangången var direkt (pga att vi blev lite sena). Lätta klassen verkade nästan lite väl lätt först, men vi hade små straffpoäng i alla moment utom två. Det som blev fel var extremt minimalt. Antingen förstod han inte, eller så hade vi inte övat på just de sakerna. Vi slutade på 48 straffpoäng, alla var rättvisa och jag var jättenöjd med det! Alla var superduktiga och trots relativt låga straff kom vi näst sist (vi var dock nästa snabbast ;)) men det är helt orelevant, jag är supernöjd med honom.  

 

 

 Sen blev det en stund mellan klasserna och då fick han stå fastbunden i transporten och han stod som ett ljus även när vi inte var med (jag gick och kollade ibland och han stod bara där och chillade). Så himla stolt över honom! Sen var det medelsvår klass och då tyckte jag han var nästan lite finare än i lätt. Nån nolla, en totalmiss som jag tror var mitt fel. Här hade vi hinder på 50 cm med anridning i trav och första och enda gången vi testat det var förra tävlingen i Oktober. Då vägrade han först, och vid andra påridningen stannade han och klev över. Den här gången tvekade han lite och dansade till för att bryta ut men sen kastade han hjärtat först och jag vet att det på filmen inte direkt ser ut som att vi hoppade, eller möjligtvis som att han travar över med frambenen och sen hoppar med bakbenen eftersom han då rev hindret. Känslan var att han hoppade, men i vilket fall bjöd han mot det själv, ANDRA gången nånsin över ett hinder! Var så otroligt stolt att jag inte kunde låta bli att berömma högt, men jag fick inget avdrag för det i alla fall :) Jag var hur nöjd som helst, han var superduktig och gjorde så gott han kunde på noll träning och saker vi aldrig gjort.

 

 

 

 Vi åt lite sallad på plats och sen lastade vi på och åkte hem, det var samma tjur vid lastning så vi testade bara en gång och tog sen linan direkt för att slippa bråka. Han gnäggade en gång när vi åkte men sen var allt bra. Fick upp kameran i transporten dagen efter så det ska bli skönt att kunna se honom nu. Allt gick bra hem och jag var supersupernöjd med honom. Han var inte på helt 100%igt humör men det är ju svårt att styra. Att dra in med lina är absolut inte nåt jag vill ha som standard, speciellt inte när han lastade så fint själv till & från J (där var det ju bara hem som han ville med ut igen, men då var han ju kissnödig..), men som sagt så var han inte på topphumör och lite tjurig från början så jag hoppas att det ”bara” var det den dagen.