Longering/löslongering

Filo är ju som sagt supertaggad på att bara springa just nu, så igår longerade jag som planerat. Jag tog med min tömkörningssele & tömmar men hade råkat tappa gjorden hemma (den är superkort) så det blev inget med det utan longera direkt. Först gick vi något varv i hagen så jag fick känna på underlaget och det var bra. Jämnt och nån dm djup blötsnö eftersom det vart plusgrader två dar nu.
 
Sen longerade jag honom, först i skritt, började i vänster varv eftersom det är hans lätta. Han longerar väldigt bra och det är uppenbart att han förstår vad han ska göra så han måste blivit longerad en hel del innan. Körde sen trav och det var inga problem heller, han höll den bra utan att jag behövde vifta och tjata speciellt mycket. Jag vill inte använda spö så det känns skönt. Sen bytte vi varv till höger (svåra varvet), då ville han bryta av snabbare men det gick OK. Gick nåt varv runt hagen mellan för att inte bara snurra runt runt. Bytte till vänster igen men han började blir irriterad och bröt av själv och kom in till mig osv så vi bröt där.
 
Vi har ju aldrig longerat mer än att jag testat tömlongera en gång (väldigt kort), så jag var jättenöjd med honom där. Tror vi totalt höll på 10-15 minuter och då som sagt i nån dm blötsnö dessutom, och inte helt platt underlag. Vi avslutade med att jag testade löslongera honom och det gick JÄTTEbra, vi körde två eller tre varv (sista varvet finns på min Instagram/hans FB-grupp) och han fattade direkt och ingen skillnad från lina. Jag betvivlar att han löslongerats förr iallafall. Han var ju dock redan rett less så när han inte satt fast ville han inte mer sen och då slutade vi där.
 
Jag är iallafall supernöjd med honom, det blev ju inte den "avrasningen" jag tänkt mig, men jag har ju märkt det att på ridbana eller när jag gör nåt i hage är han MYCKET mer chill än han sen är ut i skogen osv. Ååå vill ha ridbana.. jaja. 

Sen tror jag ju att en stor del av hetsen nu är att det irriterar under sadel/barbackapad när jag rider, lossnar hår och kliar osv. Men jag funderar på att rida fler och kortade turer igen, även om det är segt att bara ta halvtimmesturer till & från K-gården så är ingen av oss glad med de här bråkturerna där han bara vill springa och jag vill bara att han skrittar och så blir det dragkamp. I övrigt är han glad från marken nu (dvs som vanligt) och alltid chill i början och oftast sista biten hem. 

Om det bara kunde bli liiite varmare så han kunde gå utan täcke tror jag det skulle göra mycket så han fick rulla av sig päls själv. Jag tänker att från nollan skulle det nog funka bra men nu ska det blir skräpväder (inkl MER snö) och sen kallare igen såatte.. nej. Han ska skos på fredag och jag och min hovis sa sist att vi inte behövde ha sulor och broddar då.. haha.. eh jo. Så himla sen vår för att vara här nere, vissa år kan tussilago redan växa liksom.. Vi hade lite snö ifjol med men det började iallafall smälta bort. Inte så mycket att göra pt det heller.
(null)
Screengrab från sista varvet löslongering.