Överskotts/Vår/Pälsfällningsenergin fortsätter

I fredag efter hovis red jag ut, på sidepull igen och då hade jag även satt ludd på nosdelen som extra mjukhet. Redan ut kände jag att han var lite pipig & skuttig, red upp genom skogen och ner för halva Grönanbacken och han ville direkt gasa ner så jag kortade tygeln och bad om broms med benen och han blev genast megakränkt och började skutta runt och slänga med huvudet. Jag hoppade av och gick hem istället för att bråka mer, vilket han såklart tyckte var trist. Vi stannade ett bra par gånger där jag fick korrigera honom och han sen gjorde sin vända bort huvudet och undvika kontakt-grej som han ofta gjorde innan vi kände varann. Så har han inte hållt på på evigheter så nåt är det ju med honom. Alltså inget fel, han har bara MASSA energi just nu och vill bara springa av sig den. Ute. När jag kom hem tänkte jag att NU, nu har han energi att longera av! Gick direkt bak i Treans hage och.. kunde köra typ två varv åt varje håll, sen tyckte han det blev jobbigt och saktade av. -__________-
Hahaaaa alltså.. :´D Orkar inte. 
 
På lördagen red vi ut nästan samma runda med L/Kingen och då var han lite bättre, och i söndags red vi Grönanrundan igen men medsols och slutade i Emmylund, med J/Compiz och då var han faktiskt jättefin och LYSSNADE på mig när jag bromsade med ben. Sista biten genom skogen började han gasa så jag fick korta tygeln och bromsa med sitsen hela tiden och det räckte i lite mer än halva skogsbiten, sen slog han locket på och började dra mot. Vi kom oss dock hem utan ALLT för för mycket tjafs & slit i varann så jag var ändå nöjd med honom. 
 
Vi har så mycket på jobbet just nu och har haft det LÄNGE (& det är heller inte slut än), vilket gör att jag har noll energi, jag orkar inget mer när jag kommer hem efter stallet än att bada, äta & se på TV så jag har inte bästa energin till detta just nu, men jag måste ändå berömma mig själv för att vara tålmodig och möta honom lugnt. Dock orkar jag inte med några träningsplaner utan har just nu gått ner till att ta dagarna som de kommer naturligt, om han inte vill ridas visar han det och då är det OK, men annars försöker jag ändå få ut honom lite heller än noll. I övrigt är han på VÄLDIGT bra humör. Vill gärna gosa, och gärna komma in, kommer när jag ropar nästan alla dagar, öronen fram och tar grimman själv utan muta eller nåt. Sig själv igen. Han fick vara naken från lördag till söndag men ömmade lite trots sol & varmare på dagarna så jag inväntar ihållande från nollgradigt & uppåt innan han får vara utan helt. Ska bli lite varmare i slutet av denna vecka så hoppas det håller i sig. Lustigt nog är täcket han har perfekt oavsett. Det är 150gram men gammalt (så jag tänker kanske lite tunnare ändå). Och han har typ alltid perfekt temp under, oavsett om det är 1 minusgrad eller 12. Tycker det är lite lustigt. Det är dock väldigt snuskigt och kliar runt halsen på honom, jag bytte inte när mitt nya likadana kom i Februari eftersom jag trodde jag skulle få täcka av i början av Mars.. och nu känns det fortsatt dumt att slänga på ett splitternytt för nu MÅSTE våren komma snart. Men nästa vinter ska jag varva dom mer, och se över om att kankse sy på nåt på nacken, om det går. Jag tror inte han ska ha halvhals för han är så högrest, men när täcket ligger blixtstilla ligger det också alltid på samma ställe i mankammen. Hittils tror jag inte han skavt av nåt (bortsett från lite vid manken), men det är som ett litet dike i manen där där täcket ligger.
 
Lite ambivalent om hur jag ska möta detta med överskottsenergin och om jag ens ska. Kan inte riktigt mäta från ifjol pga lamellrandsrötan då, jag skyller ju gärna allt på den men det var mer trav då och nytt ställe, ny matte.. kanske att han blir såhär på våren. Det får jag se nästa år. Å ena sidan tänker jag rida så mycket som möjligt, å andra sidan kan jag inte rida på nåt sätt som kommer göra honom trött och få ut allt, ens om han får en dag att bara trava hela passet. Han kommer ju vara lika pigg igen dan efter. Vill inte ställa av honom helt heller, men ingen av oss är förtjusta i det här tjafset heller. Så just nu undviker jag slingan iallafall dagtid (för jag behöver inte mer hets om nån travare är där), och försöker hålla ridturerna på lagom promenadavstånd hem om jag måste. This too shall pass, det är jag säker på. Hellre detta än tjuret som var innan när han bara var arg.

(null)

(null)

(null)