Bästhästen

(null)


Igår var Filo bara SÅ fin! I förrgår lekte vi ju lite med skänkelvikningar och han gled som smör åt höger och blev superkränkt och sur och gick MOT min skänkel åt vänster. Efter lite voltarbete och överdrivet beröm bara i tänk höger tog han några steg rätt då och jag lät det vara. 

Idag red vi till ridbanan, vi började direkt med högervolter i skritt eftersom det är svåra varvet & första volten gick han utåtställd och genade, andra försökte jag trycka ut honom med skänkeln och då blev han superkränkt igen och började rygga och överreagera otroligt. Han har en förmåga att göra det när det är jobbigt eller han inte förstår. Då fick han rygga en halv kortsida + svängen, sen testade vi igen och då hade kronan fallit ner. Med mycket beröm fick han nytt mod och sen red vi red sex JÄTTEFINA volter åt höger, varav jag kunde flytta ut honom med skänkeln i sista utan att han ens klippte med öronen. Sen tog vi tre åt vänster (där han nästan nu vill överkompensera) och där är det inga problem.

Vi red igenom hela C:0an sen och det gick SUPER. Jag glömde en väg men volterna gick kanon, åt båda håll! Efter det testade jag att göra skänkelvikning mot staketet åt höger ca 5 meter kanske, och det var såklart inga problem men jag berömde mycket ändå. Dels för att det motiverar honom så mycket och dela för att peppa inför vänster. Och hör och häpna, efter en första tveksamhet gick han direkt 4 meter. Sen blev han lite tveksam och började rygga ut från staketet, men efter ett par gånger avslutade han bra sista metern. Red en långsida och testade vänster igen och han gjorde det igen, tveksam först men sen körde han på och då bröt jag efter 1-2 meter bara eftersom jag ville avbryta när det var bra.

Eh ja. Så nu har jag plötsligt en häst som kan volter och skänkelvikning?! Det låter lite, men det har vart JÄTTEsvårt för honom, det är väl rätt muskler på nu som gör det lätt. För förutom skänkelvikning för höger skänkel & högervolterna så känns det verkligen LÄTT. Jag är så himla stolt över honom!

Han var så himla fin så vi avslutade ridbanan där efter 15 minuter, för att behålla den goda känslan. Red upp till rundbanan där vi joggade medsols. Han ville gasa lite så jag lade in fyra volter där vid de tillfällena. Det har inte funkat så bra att volta på rundbanan tidigare eftersom han typ tagit det som voltstart men det gick faktiskt rätt OK nu förutom just ut i volten men sen gick han i fina volter och chillade efter varje volt. Red ner backbanan och sen slingan. Han var fin och lyssnade bra på sitsen, men ville gasa mer. Försökte få galopp i stora backen men det blev bara travaretrav så bröt. Tror han fortfarande inte riktigt förstår skillnaden där, och det är knepigt att få till en hjälp.

Fin uppe på men blev taggad ner mot rundbanan, halter gjorde inget och inte heller att aktivera bakbenen, så till slut testade jag skänkelvikningarna igen och enkelt för vänster skänkel åt höger såklart, men när jag vände honom för att göra åt vänster tappade han hetsen i konfunderingen. Men han gjorde några till slut, och gick OK ut från rundbanan även om jag fick lägga in några volter där med. Superfin hem sen, chill från slingan/K-gården och sen kunde jag rida på första pluppen så nästan helt långa tyglar och sista biten hem (en bit efter grinden till stora lösdriften) på helt lång tygel.

Däremot börjar det vara dags för zebratäcke & myggmedel varma dagar nu, jag fick massvis med myggbett på ena låret men hade lyckligtvis ridstövlar så inget på vaderna. Nöjd kille hemma, han blev lite fnorkig när de som bor i villan bakom stallet började spela hög musik men kunde komma ner från det lite iallafall.