Vad gör man för miljön?

Resor

Jag åker mest kollektivt. Skulle cykla mer i Väsby om min cykel inte hade punka. Det var svårare när man hade bil, men jag försökte att inte ta den i onödan och framför allt försökte jag köra bränslesnålt. Motorbromsa långsamt, rulla ner för backar, gasa upp snabbt etc. Däremot är det svårt med resor. Att ta tåg till Luleå istället för flyg funkar inte för mig varken ekonomiskt, logistiskt eller tidsmässigt. Jag försöker dock att klimatkompensera flyget när jag har råd, och åka tåg inrikes när jag har möjlighet.

Hemma
Lågenergilampor. Lock när jag kokar (men jag borde bli bättre på att använda vattenkokaren först till när man ska koka nåt). TV alltid helt avstängd dvs ej på standby. Däremot är jag sämre på det med datorn. Belysning är jag också slarvig med att glömma på, men försöker bli bättre. Har Godel till en del (måste ha delvis en annan leverantör pga hyresbolaget). Sätter aldrig på diskmaskinen halvfull och försöker ha så låg temp som möjligt. Tvättar aldrig högre än 40 grader. Vill dock bli bättre på "husmorsrengöring" alltså använda ättika, citronsyra, ättiksprit etc såna saker.

 

 

Handla
Försöker välja närproducerat, KRAV-märkt & ekologiskt. Helst alla i kombination men har fått lära mig att KRAV är viktigare. I övrigt försöker jag välja Svanen & Bra Miljöval. Dricker till 99% kranvatten, köper bara vatten på flaska om jag redan är ute och inte har flaska/kran att tillgå.

Avfall
Sopsorterar noga (inkl el, lampor, batterier), pantar, lämnar tillbaka gammal medicin. Slänger aldrig skräp i naturen.