Måndag-Onsdag: Trav, transport & sällskap!

Trots lite jobbstrul denna vecka känns allt riktigt bra! Filo har vart superglad och kommit till mig, i måndags redan innan jag gått in i hagen <3 Som om det är min doing att de är tillbaka, haha. Nu blev tyvärr Pärlan & Spursen flyttade till bakhagarna pga anledningar, hoppas det inte blir för länge men å andra sidan kommer det ju vara så i vinter så det är väl bara att han vänjer sig då det är Stjärnan & Brutus han kommer gå med sen. Om inte de får gå i stora hagen fast det är vinter, vi har ju haft så vissa år. Beror väl på hur mycket Kerstin orkar. Håller en tumme för Filos skull att de får gå tillsammans på dan.


Iallafall så har det vart en bra vecka med Filo so far! I måndags skulle vi haft ridlektion men vi ställde in den då vädret såg ostadigt ut. Sen blev det uppehåll iallafall, typiskt! Dock hade vi en bra dag ändå, bussen stod kvar vid stallet så jag passade på att lastträna. Han gick utan problem upp med frambenen på lämmen, sen blev han lite tveksam. Jag puffade på och försökte hålla huvudet rakt fram. Han drog om och ner mig en gång men sen höll jag honom rak och manade på och till slut valde han själv att gå på. Jag fick honom inte uppställd helt rakt utan han stod lite på snedden men jag nöjde mig där. Han fick äta Primero ur en hink som jag satt in innan och när vi var klara gick vi lugnt ut. Jättenöjd med honom och mig. Ville inte köra fler gånger utan slutade där eftersom det kändes bra. 

Sen red vi ut, jag hade sadeln för första gången på ett par veckor. Kändes sååå skönt och Filo som vart lite småtjurig på senaste var ovanligt chill vid sadlingen så han verkade också nöjd. Han ville gå in på Grönanvägen så vi gjorde det. Han kändes så fin så när vi kommit ner från stora backen och hade raksträckan längs med Isishagen så testade jag att trava. Vi travade den sträckan, kanske 30 meter, och så bröt jag av innan den lätt sluttar neråt. Han var superfin, travade i lugnt tempo på halvlång tygel, jag hade hacket. Var helt gråtfärdig av lycka sen! Vi red upp på fältet till höger och red runt det i kanten och upp på vägen vid backen och tillbaka. Han var lite spänd på ängen men det kändes inte som att traven triggade nåt alls. Vi har ju travat upp för backar tidigare men detta var första gången på platt mark! Vi travade sen upp för stora backen hem, det gick bra och han verkade inte uppstissad av det heller. Var så sjukt lycklig efteråt och fortfarande. Är det kanske dags för trav? Herre!






På tisdagen red vi Norrortsledenrundan med J & hennes medishäst (B's). Han har en fix idé om att vända om hem hux flux så de behöver sällskap. J är supertrevlig och jag är ju inte exakt dränkt i sällskap så det passar mig bra. Tyvärr vände han två gånger iallafall men det var en trevlig tur.

Vi mötte även Nicke Borg & nån mer från Fornboda i skogen ^^ Vet ju att han rider där men har aldrig träffat honom innan.

Skogsbiten på den rundan har ju vart en akilleshäl för Filo men han var riktigt fin, lite taggad men bättre än nån gång förr där!

Igår fick han vilodag, tog in, ryktade och fixade kopparsulfatet i strålrötan bara + att han fick mat. Det var OK i strålen men jag ska se till att göra det varje dag. Det tar sin tid och är rätt tungt men tycker det ser bättre och bättre ut för varje dag, så! Stjärnan har fått med sig medryttare hem från sitt sommarlov så det är ju himla kul att nån vill komma och ta hand om henne, det är ju nästan aldrig nån som har tid med henne annars. Trevlig mamma med två mellanstora döttrar (10-12 kanske?).


Och ikväll blir det sällskap igen, med Brutus & hans medryttare C denna gång. Planen för resten av veckan är förhoppningsvis ridlektion på fredag, på lördag ska jag kanske rida till Grana och Frida/Cytra. Om det inte blir av funderar jag på att rida åt det hållet iallafall och ta en långtur, vi får se. På söndag är jag funkis på min förenings DM (det vi skulle vart med i) så jag får se om jag orkar göra nåt mer än strålen efteråt.