En bra helg

(null) 

I nya stallet väljer vi nya pass varje helg och jag valde sist utan att tänka förra helgen, vilket gjorde att jag fick lördag kväll och söndag morgon den här helgen, så jag passade på att be Maria komma ut på torsdagen eftersom 1. det var dags 2. Filo börjat landa mer nu och 3. det var en bra helg att få ledigt på. 
 
Det visade sig vara bra för det där med att han var seg i vänstersidan på ridbanan på onsdagen visade sig sitta i hela vänstersidan, så troligtvis har han halkat till i hagen eller nåt. Speciellt i bakbenet reagerade han, nästa dag verkade han väldigt nöjd så jag tror det lättade för honom. Vi tog en promenad på fredagen på Marias order (normalt sett är det vila en dag och sen longera/tömköra dag två-tre), han gick normalt så det kändes bra. Först hade jag bara tänkt två varv runt ridhuset men så fick jag ett infall och stängde dörrarna och släppte honom lös.
 
Vi har aldrig jobbat löst, aldrig i en paddock eller hage eller ridhus alls. Men oavsett om det är förtroende eller vad det är så satt det jobbet iallafall, för han följde mig var jag gick lös. Min fina kille! Han stannade en 4-5 gånger och tittade på dörren, men varje gång följde han med mig. Han bajsade en gång och då gick jag och hämtade kärran och mockade och han följde med. Sen när vi gick tillbaka så blev han lite modig och då hade han bestämt sig för att vi var klara och marscherade upp till dörren. Först lockade jag bara på honom från håll men sen började han bli nyfiken på all bråte runt dörren så då sjasade jag ut honom i ridhuset igen. Han kom till mig då och så gick vi hem sen. 
 
På lördagen hann vi ut innan det skymde fastän jag kom sent <3 (ljuuuset), han var superfin till fotbollsplanen, avslappnad och försökte inte vända hem. Hemåt gick det lite bråttom men han lyssnade och det räckte att jag bromade med tömmarna och jag behövde inte gå och dras med. Två gånger slappnade han faktiskt av några steg innan han fick bråttom igen. Och den dan var han tyst i stallet fastän han var själv! Han var lite ängslig men var tyst så länge jag höll på borsta. Sen när jag gick bak och flätade svansen tjöt han en-två gånger men sen var det bra, även fast jag gick iväg och hämtade selen. Tre veckor! Så duktig han är alltså. Vilket jobb vi gjort.

(null)
(null)

 
Igår morse blev det bara utsläpp, två timmar senare när jag finmockat boxen (och fikat) var han som jag trott lite reserverad när jag gick in i hagen med en morot, inte skulle vi jobba inte! Haha. Jag har ändå vart iväg på Förbundsstämman för Ridtravarföreningen resten av dan så det hanns ändå inte med. Min motion om öronproppar i E-klasserna i dressyr gick igenom, inte i Lättklass Trab MEN däremot så ska en "nybörjarTrab"-klass skapas, vilket ju är superkul. Jag är jättenöjd med detta, känns så bra att påverka. Nu börjar visserligen vi vara liite förbi dom klasserna ändå, men bra för andra i vilket fall, motionen föddes ju ur mitt problem men ska ju även vara för framtiden.
 
Imorgon tänker jag en joggingrunda ute med Filo så han får mjukas upp lite, sen tar jag det lite som det kommer nästa vecka men tanken är nog att han ska gå hela veckan, ett ridhuspass med en Trabövning han kan (som denna vecka), ett dressyrpass på utebanan nånstans i mitten av veckan och ut övriga dagar. Blir kanske så enkelt som varannan dag. Vi får se!
 
Har även styrt upp en tid för sadelutprovning nästnästa helg eftersom han växt ur ännu en sadel.. håhåjaja :) Men det är bra! Nu har han byggt på sig muskler och därför fått lite rakare rygg. Så får jag se hur han är med lastningen då, det var sjukt så snabbt det gick dan vi flyttade. Har inte velat lastträna här förrän jag känt att han landat mer, men nu känner jag att han är väldigt avslappnad på gården så kanske att jag drar ut den och gör nåt enklare själv nu i helgen. För får jag bara behålla jobbet blir det en fullspäckad vår med Trab i April, isf dressyr i Maj, eventuellt utställning i Juni och så ska vi ha ridtravarmeeting i slutet av Juni! Så det är bara lastträna på.. Just nu är det bara Traben och Meetinget som jag vet att jag åker på men jag skulle gärna åka på dom andra med, men det beror på jobbsituation & hur lastningen går nu i vår.