11 - 25 december

Måndag 11 december
Vilodag, rumptvätt & hink. Hittils ingen skillnad trots full dos Vital/Kisel Bionit, förutom att jag tycker han är mindre rinnig från ögonen. Det kan ju visserligen vara kylan med men om Vitalen hjälper mot ögonen så kommer jag absolut fortsätta med den även om det inte hjälper för fekala vätskan.
(null)

 
Tisdag 12 december
Red ut nästan till 100% utan  stress eller spändhet idag! Han var lite snabb = på spänn mot lösdriften så redan i första hörnet vid den gjorde jag halt för att distrahera och fortsatte sen med det, gjorde massvis med halter, ställningar hö/vä och lade på överdrivet mycket beröm. Det funkade riktigt bra och vi fick en jättefin tur ner för backen från Skvalberget & hem. Tyvärr är han för smart för att det ska hålla hela tiden men åååh vad skönt, stort steg i rätt riktning.

(null)

 
Onsdag 13 december
Lika brötig & jobbig idag som fin igår, bara tvätt/hink.
 
Torsdag 14 december
Typ samma som gårdagen men ev lite bättre humör. Kort miljöträning med tom morotssäck. :) Jag hade tänkt rida men var superdassig så bara tvätt/hink.
(null)

 
Fredag 15 december
Jag feber, Filo bättre än tidigare dagar men lite tjurig. Tvätt/hink.
 
Lördag 16 december
Mådde lite bättre, red en kort tur till grå huset på Grönanvägen med L/Kingen och Otto, en liten unghund som L var hundvakt åt. Han var inte helt med på det här med hästar och Filo rätt jobbig & tjurig så vi tog det kort. Fick ha korta tyglar hela tiden om vi inte hamnade framför Kingen, DÅ gick det bra att slappna av.. håhåjaja. 
(null)

 
Söndag 17 december
Jag mådde ännu bättre idag. Filo på bättre humör och var glad när han fick rulla sig naken i en halmad box. Red runt högra ängen på Grönanvägen, han var fin dit men blev spänd på ängen och sen hela vägen tills vi var tillbaka där vi red på ängen, då chillade han ner lite mer.
(null)
(null) 
(null)

 
Måndag 18 december 
Jag mådde dåligt igen, jätteont i magen och svullen osv så bara tvätt/hink. Filo på mkt bra humör.
  (null)

Tisdag 19 december
Vår bästa mörkerrunda någonsin! Kanske sen han ens kom till mig! Nästan 100% chill hela vägen till bron och hem, och utan att behöva distaheras eller nåt. Sååå glad och stolt över honom! <3 Han var väldigt chill & fin in från hagen idag med.
  (null)

Onsdag 20 december 
Tvätt/hink + pyssel & städning i stallet, då B ÄNTLIGEN flyttat sig & sina hästar! Ååh så skönt! Jag har undrat lite hur det ska bli i nyår då jag vill ha Filo inne, och de boxarna hen hade funkade inte riktigt för det osv så stor lättnad. Fikade lite hos K.
 
Torsdag 21 december
Galen kväll! Red hela Emmylundsrundan med C/Brutus och Filo var superfin, nästan helt chill hela rundan. Han blev lite taggad hem genom skogen, fick rida på ömsom kort ömsom medellång tygel, men det kändes inte riktigt som stress eller spändhet utan mer som han var i början hem, alltså bara stark/snabb för att det var hemåt liksom. Och när vi väl kom ut på vägen igen var han fin, så ändå supernöjd med honom.
 
Sen ledde vi ut hästarna, C med Brutus först och jag kom efter med Filo & Stjärnan. När vi just svängt ner på gräsmattan reagerade Stjärnan på nåt bakifrån (säkert nån av hästarna i hagen däråt som lät), först lite och sen fick hon panik, jag försökte få runt henne men insåg snabbt att hon skulle dra, och när Filo hängde på utan att fatta varför insåg jag att jag inte skulle ha en suck och släppte grimskaften samtidigt som jag skulle ropa att de kom lös till C. Allt det här gick på typ en sekund, lustigt det där hur allt liksom går i slow motion och sen speedar det upp, som på film. Han se C vända sig om och sen vips bara var hästarna längre fram och hon låg på marken och höll sig om huvudet och jag fick nästan panik.
 
När hon visade sig vara någorlunda hel och vid liv sprang jag efter hästarna som tyvärr inte valt att svänga höger in i hagen utan rakt fram och ner till Kingen (hingsten), hörde Filotjut och tänkte att åhnej, nu slår de ihjäl varann genom staketet. När jag kom stod Filo och Kingen bredvid varann men Kingen var mer cool och såg bara nöjd ut med lite sällskap på nära håll. Alla tre gick iväg när jag kom in på K's gårdsplan och ingen ville direkt bli infångad, men Filo trampade till slut på sitt grimfast och stannade sig själv och sen fick jag tag på Stjärnan. Vi har en stor grind där nere också så jag öppnade den och gick in med dom där och då hängde Brutus på. Ingen verkade vara skadad så jag slet av grimmor och gick upp till vanliga grinden för att stänga den och hittade inte C, gick ner igen och hittade henne och vi gick in till K.
 
Hon kände sig bättre efter en stund men åkte bra nog in och fick ordentlig koll och hade fått en hjärnskakning, varken hon eller jag kan redovisa för vad som hände för allt gick så snabbt, men troligtvis drogs hon ner av att hon först inte släppte Brutus och fick sen en passerande hov av Filo eller Stjärnan i huvudet. Usch och fy! Jag höade, fixade vatten & kollade alla hästar en gång till, åkte hem strax efter 22..
 
Fredag 22 december
Åkte iväg på morgonen med Anders och kollade på ett hästsläp som jag även köpte! Körde hem det själv och det gick jättebra, det var mycket lättare än jag trott att köra släp faktiskt, sen förstår jag ju att det är annan sak med häst i men ändå! Försökte låtsas att jag hade häst i och fick bra betyg på min körning av Anders. Han hjälpte mig sen att fickparkera släpet, men vi får väl se hur det går när jag ska göra det själv sen nästa gång ehehe.. Tänker iallafall inte köra nånstans med Filo förrän is & snö är borta men det känns så skönt att ha eget släp!
 
Fick en riktigt fint släp till kanonpris och nu kan jag 1. övningsköra själv med släpet 2. lastträna när jag vill och det ska förhoppningsvis leda till att jag 3. kan åka iväg mer som jag vill! Han är ju inte svårlastad alls men framför allt vill jag ju kunna lasta själv och det kommer vi säker få öva på tänker jag. Och så är det ju JAG som måste öva på att lasta snarare än honom, och åka. Så i vår/sommar tänker jag att små utflykter till Runsa vore bra, inte så långt och så framför allt att han får åka och inte behöver prestera mer än ridning, det borde göra mig mindre nervös med när det väl gäller sen. Och inte lika big deal om det är nån tävling eller nåt :)
 
Hade inte jättemycket tid sen så tvättade svansen helt, tvättade rumpan med klorhexidinschampoo och gav hink. Filo var glad & go och på bra humör och verkade inte påverkad av gårdagens historia. Jag ska bort i jul så hoppas att han glömt det sen..
(null) (null)
(null)

 
Lördag 23 - Måndag 25 december
Jag i Luleå, T kollade/höade. Ingen hink/tvätt dessa dagar.