Tömkörning igår och dressyr (+ cavaletti!) idag

Igår var Filo på rätt bra humör i hagen. Han kommer gärna till mig nu men jag tror helt ärligt att det mest är understimulans + att han vill ut ur sjöhagen snarare än nån otrolig mammakärlek. Väl i stallet vart han lite tjurig även om han gärna somnar en stund medans jag håller på. Jag var trött av förstadagsmens och inte alls på humör att tjafsa med honom så jag bestämde mig för att tömköra, det gillar han och jag tänkte att jag säkert skulle må bättre av att gå själv.
 
Jag tömkör nu i spärrgrimma (för er som inte är travfolk är det en nosgrimma med två ringar i), det funkar bra men jag ska försöka hitta ett riktigt sidepull när jag kommit ikapp lite ekonomiskt. Ingen panik, men det har vart lite extra utgifter och köp så jag måste chilla en stund med sånt som inte är absolut nödvändigt just nu. Jag hade tänkt gå till ridbanan och testa trava honom men han ville hemskt gärna gå in på Grönanvägen så då fick han det, sen gick vi direkt höger in i skogen där man kommer upp, där kommer man direkt in på vår vanligaste ridstig. Den har egentligen alltid vart en issue hem då han aaalltid ska hålla på att hetsa hem där, även nu när han normalt sett inte gör det längre. Vi jobbar mycket med att bromsa neråt (då han gärna gasar i nerförsbackar), vilket hemåt är på den stigen, så jag tror det är nån kombo där. Hur som så gick det väldigt bra! Vi gjorde flera halter och han väntade på mitt kommando för det mesta (inte alltid ;)) för att gå och vi kom ner till vägen igen i sansat tempo. En bra runda på ganska precis 35 minuter. 
 
Det här är hans "amen vadfaaan kan vi GÅ nu?!"-blick ;)
 
Idag blåste det som fan, jag hatar allmänt blåst personligen och ännu mer att rida i det men Filo var relativt obrydd, lite tittig på lite lös silageplast men annars fin (till och med när det kom en hel flock duvor RAKT mot oss i min ögonhöjd typ), vi red till ridbanan och övade det vanliga; volter, tvärningar i volt & fyrkantig volt/kvartsbakdelsvändingar. Tvärningarna och kvartsvändningarna går riktigt bra tycker jag, det är mest jag som blir lite lång i tygeln och så blir det för långt och han gasar och jag måste rida bättre, men han är duktig. Volterna gick bra åt vänster, mycket bra. Åt höger (som är svåra varvet) är det svårare för oss båda. Jag vill gärna för mycket för snabbt och ska ha ut honom i större volter, jag märkte även att jag var mycket sämre på stödet med ytterbenet åt det hållet, ska testa igen i barbackapadden och se om det är nåt där som Marie måste rätta till på mig. Men han försöker och han är så duktig, å vad han är fin. 
 
Nån hade lagt ut 10 staketstolpar som cavaletti längs halva kortsidan som vi red över. Först var han lite tittig och vi gick lite snett över. Sen när vi gjort det en gång klev han på som om han inte gjort nåt annat. Och det är lite så jag upplever honom i allt, ända sen provridningen. Potentialen. En gång och sen bara kör bara kör, typ. När han fattar är det inga problem, sen ska bara ryttaren göra rätt också. Just när vi red på kom det en tjej med en skäck som jag nyligen börjat se på Kvarngården och hon såg så himla bekant ut. Det slog mig att en tjej i en FB-grupp jag är med i såg ut så och hennes islandskorsning med så jag var tvungen att messa och fråga och det var hon! Det var kul, jag lär ju typ aldrig känns nån annan i nåt stall. Så förhoppningsvis får jag lite sällskap nån gång! Jag tyckte att ridningen gick lite sådär och blir lätt stressad av att folk ser på när jag rider så det var lite kul att hon sen tyckte att vi sett samspelta ut och att han lyssnade bra på mig. :) Jag tänkte att jag ska ta med min G12:a nån dag och filma mig själv, jag får ju aldrig hjälp med foto/film och sånt, men vi har ju ett släp som står ivägen på ridbanan så kanske ställa den där?
 
Vi red i sadeln för tredje gången, och första gången dressyrpass. Denna gång kändes det nästan ännu bättre än tidigare gånger, jag är verkligen så himla nöjd med den här sadeln! Jag provred ju den inte så den hade ju kunnat vara hur oskön som helst liksom. Sen är det kanske det att jag är lättimpad, jag rider ju typ aldrig i dressyrsadel normalt. Men ja. :) 
 
Linda

Jag kan gärna passa på att fota dig när jag kommer ner om du vill =)

Svar: Jättegärna! :)