Jättefin kille + koppjärnsmätare

Jag är verkligen SÅ nöjd med Filo igår. Vi har ju haft en svacka senaste tiden när han har bråttom hem, det har ofta hänt nåt som triggat honom och vi har hamnat i en dålig spiral. Jag ska inte säga att den är bruten för det är kanske lite tidigt men han har verkligen vart så fin nu måndag/tisdag.


I måndags var jag inställd på ridning tills jag var på väg in och insåg att jag kanske skulle vila idag efter ET dagen innan, men Ingela sa inget och han hade ju heller knappt nåt att jobba med så jag tänkte "äh, en pyttetur är nog OK". Åkte häst med barbackapad, Filo var nästan på gränsen till långsam ut. På vägen mötte vi en i grannstallen och hennes hästar bankade nåt så djävulskt i transporten, så till och med Filo som är så himla trafiksäker fnorkade lite. Men han kom ner lite (inte helt) sen och jag vände honom när han inte var beredd på det och red hem. Och äntligen gick det riktigt bra, snabbare såklart men i riktigt fint tempo, utan att öka och en större delen av vägen på lång tygel.

Det är inte att det går snabbare hem som vart en issue, så är det ju på de flesta hästar, men att han ökar och ökar och lägger sig mot bett/hack (även om den punkten blivit bättre och bättre och han oftast håller sig inom ramen för tygeln de flesta gånger). I kombination med detta lyssnar han inte på förhållningar när han blir taggad. Eller alltså - han lyssnar, bromsar eller gör halt eller vad jag ber honom om, men fortsätter sen öka i samma takt. När han är mer mottaglig och chill svarar han mycket bättre på förhållningens funktion framåt. Om ni förstår vad jag menar.

Så allt hör ihop. Är han chill ökar han inte, han kan testa nån gång men lyssnar på förhållningen och kan få lång tygel igen utan att öka. Vilket han gjorde i måndags, så han var superfin. Dock var han skittjurig på marken och ville inte alls backa och genom mig osv så vi fick jobba lite på sånt.

Igår red vi ut och han ville gå höger till Emmylundshagen. Jag hade tänkt Grönanvägen från andra hållet men kände att det inte spelade roll så vi red dit, bara för att snopet få vända när hagen var i bruk. Frågade Kerstin sen och det är tydligen unghästar där som går på bete. Det är ju lite synd, men det går att rida runt den. Kände dock inte för det idag så vi red tillbaka och då blev han såklart lite hemåt-taggad. Sen fortsatte jag bortåt istället för att svänga hem och han blev lite "..näe..?" men gick på, mindre chill än innan men ändå rätt avslappnad. Jag kände att han ändå var lite uppe i varv och tänkte då att vi lika gärna kunde ta och rida Fornbodas rakbana. Vi har bara ridit den en gång innan så den medför garanterad ny väg-spändhet. Och det var lite så och framför allt fick jag jobba med att hålla honom rak för han ville titta om sig väldigt mycket och jag red med hacket. Han blir lite svårstyrd i det när han ska hålla på så, så jag fick hålla honom lite kort därför. Vi vände precis innan vändplanen och red tillbaka och han var faktiskt väldigt fin och lyssnade på förhållningarna, sen red vi av och hemåt och det goda fortsatte, han lyssnade fortsatt bra på förhållningarna och vi red hem nästan helt på lång tygel - dvs efter en rätt spänd ritt på rakbanan, en andra gång på ny väg! En sån sak brukar absolut trigga honom så det var så kul. Imorgon torsdag är det fyra månader tillsammans och jag tänker på att första månaden så vågade jag inte rida utan två händer på tygeln, jag tog inte upp mobilen när det ringde osv. Nu skrittade vi hem på lång tygel som låg på sadeln och jag lade upp en bild på Insta med båda händer på telefonen.

Nej, det är normalt inget jag gör så ingen behöver bli upprörd över det, normalt när jag tar en ridbild/video tar jag upp kameran, tar den och stoppar ner igen. Men bara för att påvisa den extrema skillnaden. Och detta var även förbi gula huset, en plats som av oklar anledning alltid vart en grej för honom och triggat lite. Min fina diamant. Mindre jobbig på marken igår med.

OCH! Koppjärnsmätaren kom och den var himla bra och lätt att använda. Det blev solklart att vi måste gå upp två steg från normal (svart) till wide (rött). Eftersom sadeln ligger något i bakvikt nu så HOPPAS jag att detta räcker för att balansera den, vi börjar där så får jag se sen! Sen måste jag hitta en dressyrgjord i rätt längd också för den jag har till barbackapadden var på tok för kort. Padden ligger ju lägre än en sadel så de stropparna ligger längre ner. Men men! En sak i taget.