25 september - 1 Oktober

Måndag 25 september


Vila för Filo Eftersom vi red hela helgen och ganska ordentligt. Han har fått nåt som jag tror är ett balltramp på ytter baks vänsterballe. Jag minns inte exakt när det kom men nån gång mot slutet av förra veckan. Men det ser troligtvis värre ut än jag tror det är, det är inget sår utan mer fickor och det verkar inte vara djupare än det syns/känns, och ingen gucka i eller nåt. Han är ohalt och ingen temp samt har vart på väldigt bra humör på senaste så det är inget jag tror han har ont av.

Det är på hoven som haft envis strålröta + regn nästan varje dag så jag tänker att det säkert inte hjälpt. Ska ha ut Torbjörn 2/10 så någorlunda vältimat för en gångs skull. Funderade på galoppbandage men då skulle han behöva stå på box om det skulle sitta kvar och det känns lite onödigt när det ändå är relativt fint och han verkar noll brydd av det hela. Det ska äntligen vara torrt denna vecka så förhoppningsvis kanske det får hålla sig hyfsat rent ändå. Jag har lite is i magen och inväntar torrare underlag & Torbjörn, känns OK eftersom Filo är så obrydd.

Lite typiskt också eftersom strålen ÄNTLIGEN börjat dela sig själv (som man ser längst upp)

Tisdag 26 september


Denna dag blev bara pannkaka. Han var hungrig och jag var trött och vi borde inte ridit men jag kände nåt slags dumt borde så jag började göra i ordning medans han fick lite hö och vi var osams innan vi ens kommit ut, där han var spänd & därmed inte lyssnade & jag red som skit och blev arg. Var ledsen och arg på mig själv när vi kom hem, stod en stund och bara andades, efter en liten stund kom en buff med mulen och då myste vi en stund. Vad vi inte förtjänar hästar alltså <3 Älskade vän.


Onsdag 27 september 


Red Slingan med C/Brutus, Filo på bättre humör idag men något surig vid sadlingen. Mycket mer avslappnad ute & lyssnade bra + gick i bra tempo. Jättenöjd med honom!

Torsdag 28 september


Bara pyssel i stallet, rengjorde hovarna och extra på balltrampshoven som dock inte ser jättekonstig ut. Lyckligtvis var denna vecka helt regnfri så dag för dag var hovarna mindre leriga, det övre vecket var för det mesta helt lerfritt faktiskt (även om hagen torkar upp är det fortfarande lite blött vid hökaren & vattnet).

Fredag 29 september 


Hade eventuellt tänkt rida men Filo hade såå mycket kladd bak så det blev bara pyssel & fix. Vi fick nytt silage i början av veckan och tyvärr blev det rak övergång, ingen av de andra har blivit oroliga i magen man han är ju så känslig vid byten. Han bajsade sen ute och den såg lustigt nog helt normal ut, man han är liksom pruttig och att det "rinner" lite vätska ur rumpan. Tvättade även svansen då den var äcklig och flätade upp den då jag misstänker att det blir värre av att han vispar runt med den.

Filo var så supermysigt humör & jättego.

Lördag 30 september


Svängde förbi Hemköp innan stallet för att plocka upp jäst men den var slut och jag hade inte tid att fundera så jag plockade in Filo och red sen till Grannstallet. Stod utanför ett tag tills jag kände att nä nu får jag gå in. Fick inget svar så jag ropade om jag kunde komma in. Tystnad (?) så jag gick in och Filo var superduktig, om lite spänd. Vi gick runt lite och han fick titta överallt. "Lektionen" har jag ju skrivit om separat så jag hoppar den här. 

Spännande efteråt när Kingen gick dressyr i trädgården :)

Söndag 1 oktober


Alla stod uppe vid äppelträden och chillade när jag kom, så jag gick mot hagen från utsidan. Filo vände sig om med spetsade öron som han brukar så jag tänkte "åh vad skönt", men sen lade han öronen bak och streck fram mulen surt, för att sen vända sig om. Klev in utan grimma och efter att jag hälsat på de andra fick jag klappa LITE på honom men inte mycket.

Insåg att det inte var en suck att jag skulle få tag på honom och förstod honom efter det som hände igår. Men jag ville tvätta rumpan och ge Pro Equo som jag köpt för magen, så jag gick upp och hämtade hinken. Då kom han till grinden, jag lämnade hinken utanför men då började han tveka. Jag tog upp lite Primeropellets men inte ens då gick det. Till slut fick han ta en tugga direkt från hinken, då kunde jag sen ställa undan den och få på grimman. Sen fick han äta det medans jag tvättade rumpan, och efter det betade vi lite bara. Han kom till mig en gång då men var inte supersugen på att umgås så jag lät hoven vara idag och han fick gå ut i hagen igen.