Älg i skymning

Igår mötte vi älg. Vi kom från Kvarngården och hade inte svängt mot bron än men var nästan framme (90 graders-kurva med buskage på båda sidor). Jag tömkörde och såg att det stod en häst där som verkade tveka på oss och tänkte att den kanske inte riktigt såg oss pga träden då det börjat skymma på ordentligt. Just när jag kikade fram tvärvände den och då insåg jag att det inte var en häst utan en älg!


Filo verkade inte bry sig alls utan gick på utan att verka upprörd. Det kom en bil mot oss från andra hållet just då, såg lysena mellan träden. Den stannade och älgen gissar jag tog Grönanbacken eller for in i skogen. Just när vi kom runt hörnet sprang nån ur bilen med mobilen i högsta hugg (...) och sprang upp en bit och fotade. Jag tolkade det som älgen var där och tog in Filo och höll honom vid sidepullet. Han blev lite spänd och fnorkig då men det knakade till i skogen strax efter så jag är lite osäker på om han 1. Ens uppfattade att det var en älg från början eller om 2. Han inte är rädd för älgar, och sen om han 3. Inte eg var så rädd för älgen utan mer springande människor/jag som var spänd/knak i skogen.

Iallafall tömkörde vi därifrån utan problem men jag tror jag ska hoppa tömkörningen i skymning, får se om jag testar i mörker framöver eller om jag förlägger den på lediga dagar & helger i vinter. Beror på hur han reagerar helt enkelt så nåt pass i helmörker får vi testa.

Men han är lite spänd i skymning (även i ridning), antagligen för att det blir svårare att se vad som är vad och så är det så himla mycket djur som kommer ut. Hittills har han aldrig vart rädd för ett djur vi sett, men han tycker inte om när det låter och han inte kan se vad det är. Då vill jag hellre sitta på. Hittills har det gått bra men han blir lite oroligare när han går före själv och jag är själv lite rädd att han ska bli för upprörd och jag inte ska orka hålla honom. Innan detta tömkörde vi bredvid Emmylundshagen som jag hade hoppats var tömd men det var den inte och nån jagade häst som inte ville bli infångad = ljud och prassel från nåt han inte kunde se då det är skog mellan stigen & hagen. Det är ett område som oroar honom lite då det ofta är just hästar där som han inte ser och så blir han stressad. 

Och han blev superstressad igår. Jag fick tag i honom vid sidepullet och så stod vi där och jag funderade på vad som var bäst/värst, fram eller tillbaka. Han ville dock inte gå fram och reste sig till och med lite och det är verkligen nej från honom så vi stod en stund till. Jag kände ändå att han vågade lita på mig, vilket var skönt, men när jag testade leda blev han för pushig så jag vände hemåt och tömkörde. Lyckligtvis lyssnade han även om han var stressad så med lite pauser kom vi hela tillbaka och körde mot Kvarngården. Där det som sagt blev älg.. Håhåjaja!

Fått nya frambensreflexer, inte exakt lika som bak men close enough. Han har Cob fram och Full bak och Hööks har bara bakreflexerna i Full & Ponny (?!). Det är visserligen "ponny" på de jag köpt nu men de ÄR Cob. Oh well!