1 - 31 juli

Söndag 1 juli

Var först på väg ut på långtur men kom på att det kanske inte var superbra om han var trött när det är hovis imorgon, så vi red Borgby/Spiltan-rundan. Trav när vi kommit ner från första backen & hela vägen till Birgittaleden + när vi kommit ut ur skogen. Sen joggade vi även på övre Birgittaleden när vi kommit upp för stora backen + motsols ett halvt varv på rundbanan. Kanonfin <3

 

*

 

Måndag 2 juli

Jag var suuupertrött efter inte särskilt avslappnad helg, hovis bara och sen fick han gå ut igen, han var inte heller riktigt på humör.

(null)


 

Tisdag 3 juli

Filo på bra humör, red Grönanrundan via Emmylund med Ari. Mycket flugor så lite trav här och där trots barbackapad.

 

Onsdag 4 juli

En kvart trav, red slingan –backbanan – slingan med trav hela slingan inkl långsamt upp för stora backen. Sen körde vi ett 3/4 varv trav medsols, vände sen och körde en raka trav. Han blev lite tjafsig sen, troligtvis pga utgången, men chillade sen. Sen blev han superspänd efter några misslyckade möten med ponnytravargrannen Laurus, kom ner lite men inte helt. Han blev så pass upprörd att han stegrade och drakblåste HÖGT så han var riktigt upprörd. Red med flyghuva så jag tror att han inte riktigt såg bra.

 

Torsdag 5 juli

Supervarmt & mkt flygfän. Skrittade slingan och sen backbanan hem. Lite spänd & reagerade överdrivet på ljud. I övrigt på bra humör.

 

Fredag 6 juli

Fortfarande smällvarmt. Tog promenad runt Emmylundshagen & samma väg tillbaka (då den var stängd) + skogen så långt vi kunde. Han var OK där, sen testade jag jogga bredvid honom ett tag, det gick bra men han blev lite spändstark så kanske ingen jättebra idé ändå.


 

Lördag 7 juli

Var och kollade Ridtravartävlingar på Berga, tog halva dan och sen var det varmt så klappade bara om och sen fick det vara.

(null)


 

Söndag 8 juli

Red Borgby/Spiltanrundan motsols fast backbanan upp istället för slingan och vi klarade oss bra från insikter tack vare det! Han var på bra humör, tyckte han var lite spänd ibland ändå, tror det är onsdagen som spökar. Ska ta en vecka när vi INTE rider på slingan/rundbanan alls så hoppas jag han kommer ner lite mer (även om det blivit bättre dag för dag sen dess)

 

*

 

Måndag 9 juli

Idag kändes han som sig själv nästan hela tiden, skulle rida Fornbodaängen men den var upplöjd så vi fick vända och ta rakbanan tillbaka, sen red vi alla småstigar längs med vägen hem också. Han hoppade till lite hemåt nån gång och var lite tjurig när jag ville att han skulle bromsa i backarna men jag tror tränset kanske var lite kort när jag kollade på några kort jag tog när vi kom hem, måste kolla det.

 

Tisdag 10 juli

Red Grönanrundan motsols med en del trav (8 min). Han lyssnade inte jättebra och ville mest pinna på. Bytte till vitt (något bredare) koppjärn och red utan Acavallopadden men tyckte inte att det blev nån större skillnad. Väntar svar från hon på Sadelmagasinet men inte fått nåt. Ska ringa på min semester om jag inte hört nåt då. Fundrar lite på att ta ut Peter Winslow för varför inte ha ut den bästa men är lite osäker eftersom han är en klassisk sadelmakare och jag har en luftstoppad sadel. Jag är väldigt nöjd med dem

 

Onsdag 11 juli

Jag bestämde mig för en vilodag då jag behöver komma igång med löpning och det inte funkar med att både rida och göra det. Var förbi Granngården och fick tag i en ynka säck lusern, vi ska enligt K få vårt silage från vår leverantör men jag är ju nervös ändå och vill gärna ha lite lusern ifall att. Det räcker ju ingenstans om silaget inte finns men det är det enda jag kan fixa själv just nu. I bästa fall är det över och jag kan antingen sälja det vidare eller ha kvar det, det blir ju inte direkt dåligt. Vi får se. Ska försöka få tag i fler säckar framöver, än är det nog inte brist men priserna lär stiga och bättre att ha lite nu istället för att stå där sen. Filo fick komma in för Primero & mineraler + hovsmörjning, det var ingen annan i stallet så han fick gå lite lös runt stallen ett tag och sen beta lite i trean.

 

Torsdag 12 juli

Red samma runda som i tisdags fast med bett (hade sidepull då), han lyssnade mycket bättre allmänt och var nog på lite bättre humör men även att han gärna VILL ha stöd i bettet, ungefär som han gärna vill i nerförsbackar. Sidepullet är sådär just nu pga alla insikter så det blir nog tillbaka till bara bett ett tag. Red med Acavallopadden idag och tyckte att sadeln legat an för mycket fram trots den, vilket den inte gjort innan, så jag ska byta tillbaka till rött järn & fortsätta med padden tills jag får den kollad, det verkar ändå funka bäst.

(null)


 

Fredag 13 juli

Red ut vid 21, genom skogen från lösdriften – ner i slutet av isisängen och tillbaka till vägen genom skogen & hem. Han var fin hela tiden men jag råkade skrämma honom med mobilen (…) så han var lite spänd hem från Skvalberget.

 

Lördag 14 juli

Red Birgittarundan på morgonen via backbanan. Trav där + lilla biten längs med Täbyvägen + upp för backarna tillbaka till rundbanan, mycket fin kille idag! Red med röda järnet & padden idag igen och sadeln låg perfekt. Fin nästan hela biten, men testade dra naglarna mot sadeln på rundbanan när han kändes som mest avslappnad och då blev han spänd.

 

Söndag 15 juli

Red Grönanrundan på morgonen motsols & runt Emmylund. Han knatade på bra men var inte direkt megapepp. Han valde själv att gå över fårhagsängen hemåt! :D Red sen genom skogen tillbaka till stora lösdriften & hem. Jättechill idag, gjorde inget för att utmana det.

 

*

 

Måndag 16 juli

Värmevila. Filo var på jättebra humör och gick och bajsade direkt jag kom (haha, alltså han gör det när han vill komma in, gör sig redo liksom, så duktig!) men han fick bara sin primero/mineraler i hagen medans jag gav hö & fixade vatten. Satte mig och åt potatisknäckemacka hos Kerstin och först vid åtta började det kännas som rimligt ridtemp men det funkar inte med jobbet. Så så länge denna extremvärme stannar kommer han få vila under måndag-torsdag (på fredagar kan jag ju rida sent) tills jag får semester och kan komma tidigt/sent.

 

Tisdag 17 juli

Värmevila. Blev en konstig, rörig kväll. M skulle komma och sko Stjärnan så jag tog in båda men sen kom hen aldrig så jag fick lämna Filo med ett löfte om att han skulle tas ut av S & C som bor hos K nu. Hoppas det blev så för han tycker inte om M. Jaja. Fick i alla fall sadeln putsad i väntan.

 

Onsdag 18 juli

Värmevila. Equiterapeut-Ingela kom ut idag, jag har väntat lite mer än ett halvår denna gång (hon var ute 25 november sist), nu har vi "vart igång" mer och börjat trava i Juni och nästan varje pass i juli så det känns bra med en check nu. Betyget "otroligt fräsch häst" känns bra efter ett och ett halv år, då gör jag ju nåt rätt :) Hon påpekade att hans överben på höger fram var varmt & stort, kylde med K’s kylpad 30 minuter. Ren i skritt & trav så troligtvis ingen fara.

(null)


 

Torsdag 19 juli

Värme/Överbensvila. Jag var till Marie i Uppsala för att kika på en hoppsadel som en stallkompis sålde, och den följde med hem och låg riktigt bra! Spännande! Kylbandage på överbenet & så köpte jag kyllera att ha på i hagen. Lade även på blöta/kalla handdukar och det verkade han gilla.

 

Fredag 20 juli

Värme/Överbensvila. Kalla handdukar/olja hovar/primero & mineraler/kylbandage 20 min + kyllera på innan ut i hagen. Red Stjärnan en liten sväng men hon var så spänd så jag gav upp snabbt. Filo var lugn både före och efter, skönt att han verkar chill i stallet. Jag får ju aldrig se hur han är när nån annan far ut ensam annars.

 

Lördag 21 juli

Kalla handdukar/kylbandage, sen lindande jag frambenen med K’s BoT-paddar. Vet inte om de är korrekt tvättade men annars funkar de ju som normala paddar så why not. Tömkörde till bron/Grönanbacken & hem, gick mycket bra, han var pigg men lyssnade ändå OK. JÄTTEglad att få komma ut! Kyllera på & olja hovarna, sen fick de beta en stund och tyvärr stack de ner till Kingen. Alla hästar & staket höll dock, och till slut fick jag tag i Filo. Han hade snuddat i överbenet men tror inte det var så farligt.

 

Söndag 22 juli

Överbensvila. Kalla handdukar/olja hovar/primero & mineraler/kylbandage 20 min + kyllera på innan ut i hagen. Tyckte ev att det inte var så varmt i överbenet idag, svårt att säga på solvarma ben.

 

*

 

Måndag 23 juli

Värme/Överbensvila. Kalla handdukar/olja hovar/primero & mineraler. Kylde med kallvatten idag och kände ingen värme varken just efter eller en halvtimme senare. Kyllera på innan ut i hagen.

 

Tisdag 24 juli

Värme/Överbensvila. Filo fick stå inne en halvtimme med kalla handdukar innan jag tittade på benen, då var de svalare och jag kände ingen skillnad på dom. Skönt! Fortsätter med kyllera på för why not, nu har jag ju köpt en hel hink ändå. Satt hos K en stund efter och när jag gick hem genom hagen följde Filo med och var mysig och go. <3 Bästis.

 

Onsdag 25 juli

Värme/Överbensvila.  Båda var lite hejsan svejsan och ville komma in, jag satt i solen en stund medans de sov. Kylde inget utan bara handdukar/olja hovar/primero/vila inne och sen kyllera på innan de gick ut.

(null)


 

Torsdag 26 juli

Hagvila, fixade inget annat idag utan var bara förbi och kollade vatten & slängde in hö, kändes helt normal på benet.

 

Fredag 27 juli

Red backbanan/rundbanan, Filo mkt glad & kändes jättefin! Fortsätter med kyllera efter, eftersom jag ändå har den, men allt kändes bra både före & efter!

 

Lördag 28 juli

Red till Borgby & tillbaka, fin kille! 

 

Söndag 

Red Borgby/Spiltanrundan motsols med J/Compiz. Gick perfekt trots värme.

 

*

 

Måndag 30 juli

Red rakbanan fram & tillbaka, trav hemåt (3 min). Kändes ingen skillnad i överbenet efter. Testred i nya hoppsadeln, inte superskön i skritt men jätteskön att rida lätt i!

 

Tisdag 31 juli

Red Borgby/Spiltanrundan med Mikaela & Penny som kom på besök, såå kul! :D Skritt hela vägen förutom en minitrav på rundbanan hemåt, Filo jättefin.

(null)