Skymning & jakt

Det har börjat bara skymning nu när vi rider hem, inte jättemörkt än men nog för att det är mer djur ute som prasslar i skogen. Filo är inte alls rädd för djur så om de springer över vägen och sen in i skogen bryr han sig inte ett skvatt men om de bara är i skogen och prasslar förstår han inte vad det är och då blir det läskigt. 

Jakten har också dragit igång på gården vilket han reagerade starkt på ifjol, säkert av samma anledning (förstår inte vad det är = läskigt).

I fredags var han dock jätteduktig, det var kanske tre gånger när jag kände att han var lite spänd och kikade in i skogen men han kunde släppa det sen och gå helt avslappnat mellan, så det känns väldigt lovande även om det fortfarande är rätt ljust ute.

I söndags skulle jag rida på morgonen men orkade inte så jag for ut 15 men tyvärr var en etapp kvar. Red ut med J/Compiz och vi red iväg från där de jagade men hörde nåt skott en bit bort. Filo spände sig lite och parabolantennade med öronen men precis som i fredags kunde han slappna av. Compiz är inte alls skotträdd och just för skotträdslan hjälper det. 

Så det känns lovande för resten av hösten. Jag ska ändå försöka rida mest när det inte är jakt (före/efter), skotten hörs på gården ändå men känns dumt att rida då bara för att om jag kan annan tid. Det är ändå oftast bara jakt en helgdag också, det är en till helg i år som det är både lördag & söndag.

(null)