Country man

Visste ni att Filo gillar Hank Williams? Om ni inte visste det så älskar jag honom och i somras hade jag en liten Hank-fas och kom då på att hästklapper är perfekt komp till I saw the light. Sen nån gång på tidig höst var den den som kom i mitt huvud en gång när Filo var spänd och han slappnade av när jag började sjunga den och sen har det blivit  nästan en  hjälp! Nästan varje gång han är uppjagad och jag sjunger den släpper han och slappnar av, det funkar inte om han är JÄTTEuppjagad men nästan alltid annars. 

Igår t ex var han spänd hemåt och var lite väl taggad hem, han brydde sig inte alls om ben eller tyglar men när jag började sjunga den slappnade han av DIREKT, innan jag ens sjungit klart första versen. Förmodligen finns det väl nån mer vetenskaplig förklaring, kan tänka mig att det är nåt med hur vibrationer går genom kroppen när jag sjunger den eller nåt. För det är bara just I saw the light som funkar för syftet. Det är lite kul. 

Filo har vart lite off de här två dagarna, i söndags var han MEGAtaggad och vi travade på så mycket det gick, jag travade även i lätta nedförsbackar, han fick gasa på i backen upp mot vita villan. Blev väl tot 10 minuter så normalt för vad vi ridit, han var väldigt glad att få trava och var inget hetsig av det men bara så övertaggad. Han kändes lite kort när jag red lätt på höger ben först vilket är lite märkligt för han brukar kännas som att han tar ut steget något mer på det benet. Jag red lite mer på det och efter halva ridturen började han kännas mer normal, han var ren hela tiden så jag tänker att han kanske sträckt sig eller nåt i hagen?

Igår var han tvärtemot SUPERseg, i början av ridturen var han jättelångsam ned för backarna och skrittade väldigt långsamt. Vi travade Fornbodarakan fram & tillbaka och han kändes helt normal då, och mer som vanligt i traven från dagen innan. Vi fick göra tre försök vid vändplanen tills vi fick till en 15 sekunders halt jag var OK nöjd med, sen var han som vanligt hem (efter att jag sjungit I saw the light då). Jag tänkte lite på det och han hade nog träningsvärk, sist vi travade mer än bara lätt jogg var mitten av November (pga hårt underlag), jag har själv lite träningsvärk så det är nog det. Kändes lagom med en kort jogg igår, tror han ska få vila ikväll och så får jag se hur han är på onsdag. 

Ska vara lite trollväder framöver med +5 ena dan och - 6 nästa i typ en vecka framåt, han fick iallafall vara naken igen nu för nu har det vart varmt. Han får nog fortsätta vara det genom det här så får jag hålla koll bara. 

(null)