Överben

Hade ut equiterpeut-Ingela igår som sa att "han är så fräsch, den här hästen, det finns inget att göra här". Jag sprang fram honom & han blev genomklämd och fick magnettäcke men that's it. Skönt! Jag har vart lite fundersam med sadeln men velat fram & tillbaka och vet inte vad som är jag och min perfektionism, men hon hittade inget i ryggen så då känns det bättre med det, är nog bara jag som är övernojig.
 
På tal om övernojig så noterade hon att han hade ett överben, som jag först tyckte att han inte alls hade haft innan, men när jag senare började kolla gamla kort har han visst haft det, däremot inte lika stort. Så han har nog slagit på det befintliga igen. Ingela tyckte han var varm i det och i förrgår blev han ledd ut bredvid fyrhjulingen (inte av mig) så kanske att han slog på nåt då.
 
Det här är 6 maj vs 18 juli, inte exakt samma vinkel men hyfsat lika. Så visst har han haft den innan, men den är bra större nu.
 
När jag letade kort insåg jag att det har mycket med vinkeln på kortet att göra, från fel håll ser det inte ut som att han har nåt alls eller bara tufs, från rätt vinkel ser den jättestor ut. Jag hittar det på kort från april i år, eventuellt från augusti/september förra året men svårt att säga då jag inte har bra kort. På vinterhalvåret är de få kort jag har i rätt vinkel för mörka och hans ben för luddiga för att jag ska kunna gissa. Han har ett litet överben på vänster fram med, en liten knort, så det är möjligt att han haft det hela tiden utan att jag tänkt mer på det för att det vart nog litet. Så som det är nu skulle jag ju sett innan, men det är ju lätt att bli hemmablind, är lite nojig att den växt långsamt utan att jag märkt, den ju klart större nu och det är ju lite oroande. Det borde ju dock vara nytt påslaget igen om det är varmt. K har kylbandage så han fick det igår och så får jag se idag hur det känns. Han känns ju allmänt lite mer varm i kroppen just nu pga värmen, så jag ska kyla ikväll med och känna sen. Av en slump tempade jag igår och den var helt normal också. Det blev lite mycket igår, då tyckte jag kanske inte att han kändes jättevarm.
 
Jag får hålla koll helt enkelt, han har iallafall inte haltat alls nån gång sen jag fått honom, så vad som än hänt är det inget han verkar ha ont av. Han är ju bra på att säga till också. Visst har vi ju börjat trava och det är rätt hårt i marken, men jag upplever inte direkt att han är "hårt tränad" så jag tror inte det är det. Om det fortsätter växa får jag ta ut Ted och/eller röntga, men om det är som det är så får han nog kika på det i höst när han får vaccineringen. Normalt sett är överben inget hästar lider av, så det är nog ingen större fara men jag är ju jag = nojig. Ska iallafall se till att linda benen vid ridning just nu så han inte slår i, om det fortsätter vara den här sizen får jag nog köpa benskydd fram så han inte slår i det igen, och så ska jag prata med Hovis-Torbjörn lite om formen på hovarna kan göra nåt. Han ÄR ju lite oförsiktig & slarvig med sina ben, det ska sägas, i nerförsbackar sprätter han gärna runt med frambenen och nu i sommar har han haft småsår i karlederna bak nån gång så nu har jag karledsskydd där. Det tror jag främst är nu i sommar när det är med ojämnt underlag och han bara mölar på, på vintern när det är snö är det ju mer jämnt underlag.
 
Från sidan, 5 maj vs 23 juni. Ingen jättedramatisk skillnad (om nån?) men svårt att säga då det är rakt från sidan. 5 maj hade vi inte börjat trava, 23 juni hade vi smygit in det med 1-3 min nån gång i veckan = inte mkt alls.