Update överbenet

I förrgår och igår tyckte jag överbenet kändes OK. Hans friska framben är ju liksom också solvarmt just nu så det är lite svårt att känna vad som är normalt men tidigare har det märkts skillnad. I förrgår kylde jag med isbandage som vanligt men igår spolade jag med kallvatten istället. Jag tycker värme brukar komma fram tydligare då. Sen fick han stå inne med handdukar och sova en stund och jag tyckte inte det värmde på alls efter. Så det känns lovande att det slutat vara varmt på inte ens en vecka! 

 

Nu ska det vara fortsatt varm temperatur denna vecka (runt 30), så jag tänker att han lika gärna kan vila den här veckan ut, så provar jag rida på fredag eller lördag då det "bara" ska vara 25-27 grader. Och regn, påstår de nu men det vågar en väl inte hoppas på..  

 

Jag har ju aldrig vart med om överben förut och slås av hur lite faktisk info som finns på internet. Det är bara att googla och leta på Facebook och sen försöka avgöra vad som är generella konsensus. Ungefär som en hotellrecension.. Jag är ingen som ringer vet det första jag gör men absolut ingen som chansar heller, jag hade nära till ring upp-knappen till min veterinär första dagarna, men bestämde mig för att avvakta en vecka i alla fall eftersom de flesta verkar vara överens om att det oftast inte är nån fara. Hade han vart halt hade jag ringt direkt och velat röntga men IOM att han inte vart det han det känts lättare.

 

Det som retar mig mest är att jag aldrig tänkt på detta innan. Men jag har ju knappt vetat vad överben är heller. Nu har han ju fått det i vila & inte ridning. så han har slagit på det i hagen eller troligtvis när han leddes ut via fyrhjulingen i tisdags. Jag kollade inte så noga på hans ben den dagen, men han var varm på onsdagen så det känns som det, det är det enda out of the ordinary, han har aldrig fått nåt i hagen innan så vore superkonstigt om han fått nåt nu. Sen är jag lite oklar på hur stor den vart  från början och om han haft den hela tiden eller fått den hos mig. Men det är bara börja med benskydd fram helt enkelt, nu när jag vet vad det är inser jag att han har ett litet icke aktivt på vänster fram med så lika bra att skydda det. Hade han dom inte när han kom så är det nog inget han lidit av för han har ju aldrig visat nöt och jag är rätt noggrann med att känna på benen. Är ju troligare att han fått dom i travet & att jag bara inte tänkt på dom.

 

Jag tänkte börja med benlindor som skydd, ska i vilket fall försöka undvika skogsstigarna en stund i början tills jag säkert vet att han kan ridas igen (dvs utan att bli varm igen), jag kan linda ben men vill inte ha det i skog och mark. Jag har ju ett par senskydd från John Whitaker som jag kan ha där, testade dom igår och de verkar funka även om de ligger rakt mot knölen. Hittade även ett par BoT-damasker till bra pris på Hästnet så jag tänker att det är det jag får köra på, damasker & benlindor. Knölen sitter ju på insida ben och är just nu rätt stor. Som jag förstått det ska de inte alls vara brydda av benskydd när överbenet inte är aktivt längre men känns ändå lite sådär med klassiska senskydd som är hårda runtom. Sen är det bara se om det blir skav, då får jag leta upp damasker med teddy eller ull inuti. Och så får han börja ha skydd i transporten med. Han ska ju inte ha behövt innan och hittills har ju aldrig något hänt men känns dumt att chansa nu. Sen får vi se, om jag har tur kanske den minskar lite men det är ju inte säkert.


(null)


 

I roligare nyheter så har proopen för vårt DM kommit. Det är max 3 starter per dag och jag ville ju tävla i alla grenar så det fick bli lätt klass i Trab & skrittprogrammet i dressyr. Vi har ju startat i de högre klasserna med men det känns faktiskt väl övermodigt och det är inte som att vi vart superbra i nån av dom så vi tar det chill i de lägsta klasserna. Dessutom ska vi ju kravla oss över 40 cm hoppning också ehehehe.. ja. När jag känner mig mer säker på att allt är bra med benet ska vi åka till Marie och testa skutta lite mer där, bara han fattar vad han ska göra går det nog. Som tur är får han ha benskydd i lägsta dressyrklassen så det känns tryggt för benen med.