Att klippa eller inte klippa..

..det är frågan.

Filo står ju på lösdrift, och på vardagar kan jag bara vara där en gång om dagen (kvällen). Just nu har det vart varmt och han har inte sagt att han vill ha täcke (han ömmar i ryggen när han vill ha), så än så länge har jag släppt ut svettig utan problem.

Problemet som finns i år är att jag nu kan rida honom svettig en vardag, men måste lägga på täcke när jag ridit. Ylle är ju kanon men vardagskvällar har jag inte en timme eller vad det kan ta att vänta på att han torkar. Bucas Freedom-täcket jag har på vintern andas för lite väta, men inte så jag vill sätta på det när han är genomsvettig. Bara fjösrida hela vintern känns inte heller aktuellt.

Så nu funderar jag på om jag antingen börja klippa honom, eller om jag ska investera i Bucas Smartextäcke som kan läggas på blöt häst. Det kostar dock 2200:- nytt för 150g (som brukar vara lagom för Filo)..

Just nu avvaktar jag lite och tänkte se hur det går i början, förhoppningsvis svettas han lite mindre när det är kallare ute också, och det är ju inte varje dag han rids genomsvettig heller. Jag har hittat ett väldigt billigt Smartextäcke begagnat som jag slagit till på men jag är osäker på om det är regntäcket eller 150g, jag får se när det kommer. Om jag har blåtur kanske det funkar, annars får jag ta en funderare till. Jag är inte emot klippning per se och han behöver ju täcke oavsett om han är klippt eller inte, plus att han är lite grinig med vinterpäls så det kanske ändå vore bäst för honom.

(null)