Sadelprovning & mer om lastning (& ridhus)

Jag hade tid kl 11 på Mustang och det tar 25-30 minuter dit så vi började lasta strax innan 10 för att slippa stressa. Som tidigare gånger stannar han långt upp på gårdsplan när han ser transporten men gick med på att gå med ner när han såg maten. Han är sen stencool hela tiden, han blir ALDRIG uppstressad, lockas gärna in med mat, men när jag ska ducka under bommen backar han och han vet EXAKT vart han har kroppen. Till slut blev han väl less och gick hela vägen in och så kom vi dit precis i tid. Jag var mycket lugnare av att ha linan liggandes bredvid, att ha L att prata med så jag slappnade av mer, och att ha så god tid. Jag hade satt en tid då vi hade behövt börja med lina men var väldigt glad att den inte behövdes.

 

På plats kände hon på Filo och gick sen och hämtade tre sadlar, en som jag inte vet märket på och två Kieffer. Sen provade jag två olika sorts Jeffries & en syntetsadel av oklart märke. De har ju otroligt många sadlar där så det var främst för mig provningen var – jag trodde verkligen inte att jag var så "petig" men OJ vilken skillnad mellan sadlarna alltså! INGEN var den andra lik! Vissa kände jag direkt nej på, andra var OK i skritt men inte i trav. Hon som hjälpte oss var väldigt bra och såg på hur jag red om nåt var tokigt och det var alltid samma känsla jag hade. På den jag till slut valde kände jag att jag tippade lite bakåt först, den stoppades om och då kändes den bättre och hon sa samma. Det som framför allt imponerade mig var att hon såg vad jag ville ha innan jag själv insåg det, haha! 

 

Jag vill (tydligen) ha bra stöd, men inte för stora knäkåpor. En av sadlarna var sån med stora knästöd, jag satt som i ett skruvstäd i den och den var såå skön i skritten.. men den kunde jag inte alls rida lätt i. Det fanns bara ett val till slut och det bidde en Jeffries Kili. Den har djupt, skönt säte och ger mig jättebra stöd för benen men jag kan rida lätt i den utan problem.

 

Filo var EXTREMT spänd i ridhuset, det blev lite bättre gång för gång men han stressbajsade två gånger, även en gång när han till ytan såg ut att vara mer lugn. Så jag bestämde mig där och då att nu tar vi paus från ridhus. Definitivt från tävling men även från träning. Jag tänker att vi ska hålla oss helt ifrån i alla fall ett par månader och sen ska jag försöka med nåt av de i närheten och bara gå dit helt utan krav på nåt jobb, bara skritta runt. Sen får vi se vidare därifrån men nu känner jag att han fått för mycket press i ridhus. Vi får hålla oss till utomhustävlingar i klubben ett tag och så är det med det, trist men eftersom jag ändå inte får ordning på dressyren gör det kanske inget ändå.

 

Lasta hem var lite sämre. Det gick ungefär samma, han gick på en bit men inte hela vägen men han var liite tjurigare och försökte mer gå åt sidan. Fortfarande inte det minsta spänd eller rädd utan bara bonehead envis. Vi bytte plats då jag kände att det var dags för lina men vi testade ett par gånger utan först och det var ungefär samma – när L duckade under bommen backade han men han går gärna in om hon stod framför bommen bredvid (så tror inte att han tycker det är för trångt liksom). Till slut fick jag på bommen, det blev tyvärr en snabbpåslängning och det är ju inte ultimat men bättre än lina i alla fall.

 

Har anmält mig till en Lina Zacha-distanskurs i positiv lastträning som börjar 15 oktober, jag hoppas verkligen den kan hjälpa oss. Mitt mål är ju att kunna skicka in honom men just nu vill han bara inte alls. Just nu så tror jag ändå att jag ska låta transporten stå till dess eftersom jag ändå inte är riktigt säker på att det jag gjort tills nu är helt ultimat (alltså inte denna gång utan även tidigare när jag kunnat lasta själv). Får jag sen till att jag kan lasta bra så måste jag göra mer för honom roliga saker, som att åka och rida med andra. Tävlingar är ju faktiskt mest kul för mig, han lider ju inte men det är ju inte hans favoritgrej i världen än. Jag tror i alla fall att det är lite det han känner, att vi inte gjort så roliga saker senaste gångerna så varför ska vi åka. Nu måste vi på återkoll av sadeln inom 3-6 månader och det blir ju inte superkul för honom men förutsatt att den ligger OK fortsatt så borde det inte bli allt för mycket ridhustid där.


(null)