Förstår inte planering + sluta tävla ett tag?

Efter en veckas besvikelse efter DM bestämde jag mig för att lägga upp ett schema för förra veckan. Det såg ut såhär:

 

Måndag: Sussieläxa & Trabträning

Tisdag: Travdag/kondis

Onsdag: Lastträning & Tömkörning

Torsdag: Ridbanan (kravlöst ut om den är använd)

Fredag: Travdag (ridbanan om det inte blev igår)

Lördag: Norrortsledenrundan

Söndag: Lastträning, vila

 

Såhär blev det:

 

Måndag: Kunde inte vara i hagen där jag tränar Sussieläxan, red på ridbanan

Tisdag: Det var lite bilar på gården så lasttränade & tömkörde denna dag istället

Onsdag: Sussieläxa/Trab

Torsdag: Blåste för mycket + att han var så sur igår så fick vila

Fredag: Kravlöst ut

Lördag: Vila pga ännu värre blåst

Söndag: Travdag kondis via Norrortsledenrundan.

 

Jag vet – det ser ut som att jag prickade in allt men sanningen är att det mest var slump. Jag gav upp schemat efter onsdag för då hade han vart tjurig i tre dar, jag hade redan flyttat runt en massa och började direkt känna press att hinna schemat. Sen kom blåst/stormvilan in med och ja nä. Som ni ser ingen vidare mycket lastträning heller. Ville inte göra det när det blåste, på fredagen var jag så trött att jag kom på det efter och igår var vi alla i stallet så det var rörigt och tog evigheter bara att komma ut så jag glömde då med. Jag pallar bara inte scheman men framför allt fattar jag inte hur de som har planering lyckas? De kanske har bättre förutsättningar för att göra det de vill (ridbanor, material, ridhus osv) och mindre humöriga hästar. Jag vet att jag försökte med Honey ibland med men jag lyckas inte. Det kanske är jag men många gånger måste jag ändra pga hästen för de gånger jag kör ändå (som med Sussieläxan i onsdags) blir det bara pannkaka! Plus att jag själv inte gillar att tvinga, såna pass känns alltid dåliga. Så från torsdag släppte jag allt och tog det bara som det kom och då har han dessutom vart på bättre humör. Jag brukar tänka att mitt gå in i väggen-gejs inte påverkat stallet men det blir nästan värre, stallet är ju den enda sanna avkopplingen så jag får nästan panik när det ska vara press där.

 

Så vi skiter i scheman. Det funkar oftast bättre att jag bara "vet" att saker behöver göras (som lastträning, Sussieläxan 1 gång/v osv) än at ha det nerplitat. Därför inga speciella planer denna vecka förutom just det; lastträna när jag kan (beror på hur många bilar som är på gården) & göra Sussieläxan nån dag när det är 1. Ledigt i den hagen och 2. Han är på bra humör. Jag känner mig lite kluven till dressyren, jag vill ju träna då jag tycker det är kul men jag är också för dålig och behöver hjälp, hjälp jag inte har. Och hade jag, hade jag fått välja mellan den och Sussieträningen och just nu känns den viktigare än att kunna gå rättställd runt en ridbana. Jag tänker också att om jag fokuserar på att bygga upp honom med Sussieträningar och de gånger jag rider på bana så fokuserar jag på enklare saker som vi klarar av men som ändå är utmanande (volter, serpentiner osv) än att fastna i det där jag brister. Och förhoppningsvis ger det en bättre grund tills/om jag nån gång kan hitta nån att få ordning på oss båda.

 

Jag funderar också mycket på om vi ska fortsätta tävla eller inte, i synnerhet i dressyren. I Traben känner jag trots DM:ets resultat att vi rör oss framåt för varje gång så där är jag rätt säker på att fortsätta, men dressyren är jag inte lika säker på. Egentligen finns väldigt få anledningar att åka när vi, och jag menar VI, inte kan. Enda anledningen är just att öva på att vara inne på banan. Men när vi inte kan göra det bra där inne vet jag inte om det hjälper eller stjälper när han inte är säker på sin uppgift. Just nu lutar jag åt att bara tävla trab och inget annat, just nu. Nu ska vi inte ha fler tävlingar av endera i år i alla fall så det är inget som direkt påverkar nu utan jag har nog denna inställning och så får jag se hur jag känner nästa gång det är dags för dressyr igen.


(null)

Puss av glad kille igår