Genrep inför DM + vi har ridbana!!

Red till dåliga rid"banan" vid Kvarngården igår (den har underlag som en packad lerväg, en helt öppen långsida & just nu står det silagebalar längs två av de tre staketen) för att rida igenom E1:an inför lördag. 

Filo var SUPERFIN och gick som en klocka genom hela programmet till sista volten som enligt programmet sker på den långsidan som är helt öppen, så där blev det dåligt, vi red ett varv runt igen och det gick lite bättre men det ville sig inte. 

Just då kom L som står i ett av stallen vid Kvarngården & sa "visst står du på Kungsgården?" Jag bara "oh boy" för hon har alltid vart kort mot mig men sa ja, och då sa hon att jag kunde rida på bra ridbanan ovanför. Så tydligen är den OK för båda gårdar, K har trott att det är så men jag har känt att jag inte orkat med ev drama så jag har undvikt den därför. Men så länge det inte går hästar i den (ibland används den som hage) så får jag tydligen använda den! 

Vi red upp direkt och Filo blev direkt spänd, vi hade ridit ut en timma sent och det började mörkna, samt att det går hästar i hagar runtom. Men det var perfekt för oss eftersom han var lite spänd sist med, då fick jag möjlighet att öva att möta spänd häst samtidigt som jag rider programmet.

Red alltså programmet igen, samtliga gånger gjorde han RIKTIGT fina uppridningar. Den var lite vinglig första gången på bra banan men sen blev de bättre. Precis som han gjorde sist på Jälla ville han plötsligt inte gå på spåret och ställa sig inåt, men genom att stödja mer på yttertygeln & tynga ytter skänkel kom han ut ändå så det var super att få öva!

Volterna blev nu båda genade på slutet, förmodligen mest av okoncentration så vi avslutade programmet och sen red jag en volt åt varje håll där jag bara fokuserade en kvarts volt i taget och då gick det mycket bättre så det är säkert jag som inte stödjer honom rätt annars. Vi red sen upp en sista gång som också var superbra och sen avslutade vi. 

Den här ridbanan har heller ingen hinderpark så den kommer inte hjälpa oss med hoppningen men jag kan tömköra på den och framför allt vågar jag lägga hela jobb på den, iallafall fram till att det fryser. Sen får jag väl se hur den blir då. Men åh, så mycket vi kan jobba med nu även om vi inte har bommar!

(null)

Det är så kul att han är så himla fin nu, hoppas verkligen att vi får visa det på lördag och att han inte blir för spänd.