Humörhästen vs Sussieläxa

Ibland har jag lite svårt att förmedla exakt hur mycket humör som finns i Filo. Han är så extremt tydlig, igår var han inte alls på humör för att träna Sussieläxan och det var så tydligt att jag bröt ihop och började skratta åt honom. Han är ibland på tok för smart och med flit – och det är helt uppenbart med flit – börjar sparka bort bommarna.

 

Normalt sett är höger vårt svåra varv men igår var han som smör i höger varv och superstapplig i vänster. Han ville ABSOLUT inte gå över några bommar, i synnerhet inte i vänster varv. Till slut vägrade han bara och stannade innan bommarna och började vifta med bakbenen och/eller rygga när jag manade på honom. 

 

Han var inte på direkt humör från början, men det kändes som att det var mer än bara uttråkan så jag vet inte riktigt vad problemet är. Men jag vet ju att han fick en touch över revbenen på vänster sida vid ihopsläppet. Jag har klämt och känt men han har inte regerat, men det kan ju hända att om han har nåt blåmärke eller så under revben så känns det mer när vi gör de små volter som är vår övning. Tycker iofs det skulle kännas mer när han sträcker ut den sidan snanare än börjer den men svårt att säga, det beror väl på var det är. Han kändes verkligen superstel åt vänster. Jag red i dressyrsadeln, jag är ju lite nojig nu när jag vet att den inte ligger ultimat men jag har ju ridit bra pass i den innan så tror ändå inte att det var den igår.

 

I alla fall så stod han superfint vid pallen (upp & ner), och även när jag hoppade upp från upp-och-nervänd balja, så det känns bra! Han ryggade också superfint, rätt rakt och inte alls speciellt tjurigt alls. Det känns lite tungt med bommarna just nu om jag ska vara ärlig, men jag är inte lika säker på övningen och mina hjälper. Om jag tänker på hur DJUPT KRÄNKT han var av ryggandet i början och nu är så fin, så känns det lite bättre. Det är lite knepigt att hjälpa honom hitta motivationen, det är samma när vi första gången började nosa på lite dressyr, han kunde bli så upprörd att han stegrade bara jag lade på skänkeln. Ibland bara GICK det inte, och idag är han så mycket bättre. Men han är ju lite lat också, när det blir jobbigt vill han inte riktigt vara med och försöker fuska hela tiden. Samtidigt måste vi jobba på det jobbiga för att det ska bli lätt (som med ryggningen). Bara kämpa på alltså :) 


(null)



Valross

Det är för lite Manne i den här bloggen.

Svar: Det kommer nog inte bli mer Manne framåt heller pga skilsmässa. :(

Valross

Men... *ynk* Manne är ju en stjärna.

Nåja, då får väl jag lägga upp lite taxporr:

https://www.instagram.com/p/BjvT6dUFsDY