Uppbyggande/Trabträning & inför helgens DM

Övade på vår läxa från Susanne i söndags, till en början var det lättare i lätta varvet och svårare i svåra, men efter halva tiden blev det rätt lika tyckte jag. Det svåra med att göra saker själv hemma är när han gör nåt fusk (denna dag ville han t ex glida iväg antingen inåt från bommarna eller utåt och göra en för stor volt), och jag inte alltid är säker på att jag möter upp rätt, till skillnad när en rider för instruktör som kan säga direkt hur jag korrigerar. Men men.

 

Han var rätt omotiverad, vi var i tvåans hage och jag misstänker att han verkligen inte tyckte att en hage han gått i var okej som ridbana, för senare när jag ville trava skulle han ABSOLUT inte göra det och det har nog typ.. aldrig hänt att han inte velat trava med mig på ryggen. Enda gången han vart seg med det är när jag longerat – i treans hage. På ridbana när vi vart iväg har jag aldrig haft det problemet, så känns absolut som att det var just att vi var i hagen som gjorde det. Han var också rätt sur över mina skänklar, vilket han inte alls brukar vara.

 

Som avbrott mellan varven övade vi serpentiner runt pottor, han är rätt ignorant till dom (& bryr sig tyvärr inte om att de far runt benen heller) men efter ett tag fattade han i alla fall vad jag ville, även om han kändes som alla sina 600kg runt dom fastän jag vet att han kan vara som en jäkla katt när han vill.. så med lite upprepning blev det bättre, samma med rygga. I början gick det hit och dit, rätt vad det är börjar han korva sig och svänga men mot slutet ryggade han faktiskt rakt. Här funderar jag på om jag gör nåt, eller om det bara är hans tjurighet. Kan vara både och..

 

Vi övade även upp & ner på pall, till en början gick det lika dåligt som på Traben sist, men när vi gjort det några gånger och han fattade vad jag ville gick det jättebra verkligen! Eftersom han inte vill ha korrigeringar och är snabbtänkt är det väldigt lätt. Som med allt annat med honom, bara han fattar vad jag vill så gör han det ofta, i synnerhet när det egentligen inte kräver så mycket jobb av honom. Den är rätt vanlig att den är med på Traben så vi ska öva på den i alla fall en gång till innan i helgen så hoppas jag att den ska sitta sen. Sen måste vi ju fortsätta öva såklart, men i alla fall till i helgen.Passage trångt utrymme skulle vi nog behöva öva på, måste funder hur jag fixar det hemma hos oss bara.. Plattan vore också bra att öva på, men har ingen i trä. Tänkt hela sommaren att jag ska åka och fixa en men såklart inte blivit av. Flytta saker är inga problem, passera saker beror nog på vad det är men sist gick det ju bra. Ryggning är lite 50/50. Halt är INTE vårt paradnummer så det kan också vara nåt att försöka få in. Och även för matte att räkna.. Bro (som vi ignorerade på vår första tävling) kan jag varken öva på själv och inte heller har jag nån aning om hur han skulle reagera. Det är 50/50. Antingen blåvägrar han, eller så tjurar han först men går på sen. Känns ganska troligt att den är med i helgen eftersom det är DM tänker jag. Vi får se! Prassel gick ändå rätt bra sist även om vi aldrig gjort det, sett på filmen och tänkt lite på hur jag hade kunnat göra annorlunda i min anridning, men eftersom vi kom igenom bra till slut känns det ändå som att det skulle funka. 

 

(null)


(null)


 

Så testade vi hoppa också. Upphöjd bom (på pottorna) travade han bara över, så jag testade lägga grövre bommar som ett kryss mellan min IKEA-pall & en vattenbalja för att det skulle bli ett lite större hinder, samma sak. Så till slut lade jag bommen rakt över så den blev 50 cm (om inte 60 eftersom bommen var rätt tjock), denna gång sprang jag före och hoppade innan.. och älskade hjärtat, visst sprang han efter och bara rakt igenom. Alltså denna häst, jag har sagt det förr och jag säger det igen. Han göra verkligen det jag ber honom om, även om han inte förstår. Men jag kan inte tvinga honom genom en 40 cm hoppbana med riktiga bommar när han inte fattar att lyfta benen, det går inte. Jag får vara glad att han ändå bjuder mot även fast han själv säkert vet att det inte kommer gå.

 

Troligtvis behöver han högre hinder och/eller annan häst som visar före för att han ska hoppa. Bara poletten faller ner går det nog bra, men vi grejar tyvärr inte detta själv. Sen vet jag inte, även om han grejat det kan vi ändå inte fortsätta då vi måste åka iväg och träna och jag har bara en känsla av att väldigt få instruktörer är intresserade av den extremlåga nivån där vi är. Det är bara leta efter nån vi kan få åka till och träna för, både tills han fattar och sen även efter. Det känns inte superakut men det är klart att det hade vart kul om vi kunnat vara med på hela DM:et. För nu ledde detta till att jag strök oss i hoppningen och istället valde att byta den klassen till att tävla i medelsvår trab utöver lätt (så vi är med i lätt + msv trab & LE-dressyren).

 

Det var antingen det eller att ta ett till dressyrprogram (eftersom det är max 3 starter/dag), hade iofs också vart kul men kände mig inte superpepp på att plugga nytt program i sista sekund. Medelsvåra Traben är lite väl svår för oss eftersom den kan innehålla galopp men den behöver inte det så det beror helt på. Helt enkelt så tycker jag att Trab är lite roligare och vi är mer redo för det i alla fall eftersom Augusti blivit lite hattigt. Jag skulle gärna se att vi genomförde en riktigt bra LE innan vi verkligen börjar kolla på travklasserna, visst fick vi en rosett sist men det var ganska snällt bedömt och inte så många som var med, plus hans lilla explosion mitt i. Så jag känner mig mer avslappnad med tävlingen nu än att chansa genom hoppningen och (förhoppningsvis) få ha kul i Trab två gånger. Kan ju såklart vara hinder där med men då river han ju i alla fall bara ett hinder..

 

Han har i alla fall känts superfin senaste dagarna så jag hoppas verkligen det håller i sig i helgen! Det är andra gången på Jälla så jag hoppas han är lite mindre spänd än sist. Nu har jag också Mikaela med mig som groom vilket borde få mig att slappna av mer, vilket hjälper honom. Känns i alla fall som mycket mindre press att inte ha hoppningen över mig, och så slipper jag släpa med så himla mycket utrustning också.