Bra helg med galopp!

Har haft en serie mycket bra helger på senaste, viket är skönt när det är Februari (fy fan) & Filos absoluta low point om året pga pälsfällningen. Dock tycker jag ändå att han vart ovanligt fin i år, lite bråttom men han har också fått stå mycket. Ifjol skrittade vi dessutom fortfarande, medans han kan få rasa av sig i år.

I lördags red vi till Högvretenslingan och haha alltså han fattade DIREKT att han skulle få gasa, jag ska inte säga att han stack men fan vad han gasade på, vi travade i rimligt tempo från skogen där vi kom ut, och på rakan längs med hagarna, sen genom skogen bara drog han på och jag lät honom, vi kom i vänster varv och i kurvan vid ängarna föll han in i galopp. Det var mest is, och på väg upp från ängarna kommer en 70 graders vänsterkurva och jag tänkte att nu kommer vi bara flyga men han kortade faktiskt galoppen själv innan han ökade på igen. Jag skrattade så jag grät när jag stannade honom efter ett fullt varv & L/Stjärnan som vi hade med kom ikapp oss. Vi skrittade halva slingan och sen fick jag jogg längs med ängarna och sen var vi lite oense om tempot resten av biten + genom skogen hem. Han fick ta trav sista biten innan rakan längs med Ekebyvägen och tog själv galopp igen. 

Åh vad kul det är. Hittills har det ju bara kommit själv när han gasar (alltså jag gasar inte upp honom utan det är när han har gasat själv), jag har  en gång testat ge hjälp och då svarade han (uppför backe) men en annan gång svarade han inte alls. Men jag tror han börjar förstå att det är OK att galoppera med mig på och han är alltid glad att göra det. :)

På söndagen var han inte så superhumör varken i hagen eller i stallet, så jag bestämde mig för att tömköra eftersom han alltid gillar det. Jag var lite tveksam eftersom han kan bli i gasen i tömkörning med när han är det i ridningen, men det gick bra. Han frustade lite i första backarna längs med vägen från stallet, så det var tydligt att han hade träningsvärk (& det hade jag med!). Vi gick upp Grönanbacken och tog sen direkt höger där uppe och tog lilla rundan hem, vi kom till en smältvattenbäck som han funderade över ett tag och gick längs med och undersökte, men rätt snabbt bestämde han sig för att försöka, och efter en smack därefter så hoppade han över! Mycket duktig. Jag undrar om vattenmatta kan vara nyckeln att få honom att fatta att han ska hoppa och inte bara plöja genom hinder?

Det gick lite fort genom skogen och i nerförsbackarna på slutet var han sur att han behövde bromsa = definitivt träningsvärk. Fin hem sen längs vägen. Han fick stå inne en stund sen då de andra var ute, kom på för sent att jag borde tagit tillfället i akt att ensamträna, suck! Så dumt. Jaja. 

(null)

(null)

(null)