Bättre bajs

Sen jag fick Filo har han aldrig haft speciellt sammansatt bajs, vilket jag inte lagt så mycket vikt i. Först var det stressen när han kom, när den lagt sig mer på sommaren försökte jag lite olika saker (jäst & diverse tillskott) men inget verkade funka. Som nedan brukade det oftast se ut; några bollar och lite löst. Jag stämde av med hans gamla skötare I och hon tyckte inte att han nånsin haft perfekta bollar så jag släppte det lite då. Sen första vintern hade vi ett superblött silage och han fick bajskladd mellan skinkorna varje dag, det rann fekal vätska. Då gjorde jag magsårsundersökning,
han hade inte magsår och nu i efterhand vet jag att det blöta silaget var boven, han blir sån på för blött hö/silage. Min veterinär säger att det kan vara att han fått nån störning som ung och är känslig, ungefär som vi människor kan reagera på viss mat osv.

Men nu när vi vart drygt två veckor i nya stallet och han alltså gått från lösdrift till uppstallad så har hans bajs blivit så mycket bättre! Plötsligt har han fullt normala bollar! Nån gång har det vart lösare men alltså.. ja. Även om han stressbajsar nån gång på gången nu så ser det bättre ut och blir inte koblaffa. Ska prata med vet-Ted nästa gång han är ute för tänderna. Nu är visserligen det hösilage vi har jättetorrt, men det känns som att det inte kan vara den enda anledningen? Jag har alltid trott att han trivdes så bra på Sköldnora men kanske var nåt lite lite off ändå? Han ÄR ju en rutinhäst och där kunde det ju vara lite hursomhelst, och mycket folk och jakt och skridskoåkare och gud vet vad. Kanske var det bra. Men att rutinerna är bättre? En mindre gård med samma sex andra hästar, samma människor och inget mer, är bättre. Jag vet inte vad som är exakta orsaken. Fascinerande hur som. Aldrig har han haft så normalt bajs som nu under de två år jag ägt honom iallafall.

(null)

Ganska normalt Filobajs första två åren.

(null)

Filobajs nu