Bra ridhuspass

Igår var det pissväder och jag var supertrött och inte på humör för att brottas ute. Även om det går rätt bra måste jag verkligen RIDA. Så jag bestämde mig för att veckans ridhuspass blev tidigt. F/Scampi red samtidigt, så vi fick extra miljöträning då de travade och galopperade runt lite extra. I början var det lite mycket men mot slutet reagerade han bara om hon var just bakom.

Jag tog fram två bommar och gjorde en smal gång för Trabryggning, men jag kände inte att han var helt avslappnad så jag bestämde mig för att skritta fram för hand en kvart och det gjorde verkligen susen! Han var betydligt lugnare sen. Ryggandet gick so/so men vi har inte ryggat mellan bommar sen DM:et och knappt annars heller på ganska länge, så det var inte hela världen. Vissa gånger gick det bra, många gånger slirade han ut vänster bed baken. Jag försökte fundera på vad jag gjorde fel men kom inte riktigt på det. Vi travade lite men jag hade lite svårt att hålla koll på både honom och att inte vara i vägen för vårt ridhussällskap så mest skrittade vi. 

Han gjorde fantastiska 15-sekundershalter, det har vi ju jobbat mycket med i vinter på förra stallet, men ute har det vart tuffare sen vi flyttade. Han går fortfarande utåtställd på långsidorna och jag hittar inte rätt hjälp för att få honom rakriktad. Blev rätt avis på F som red fint på fint utbildad häst, jag har tappat så mycket dressyr. Men vi är samtidigt inte där, även om han gick superfint idag är det fortfarande jobb kvar på att få bort hand ridhusrädsla och sen få honom att tycka att det är roligt. Så jag funderar inte jättemycket på det just nu. När F/Scampi gått ut lät jag honom gasa på lite, jag försökte ta några sväva svängar för att testa om han skulle falla in i galopp men även om han nån gång tog några steg så var han inte riktigt med. Helt OK, jag ville bara testa. Mer arbete :) 

(null)

När vi kom in var han RIKTIGT glad och nöjd med sig själv. Han drack lite, fick kvällshinken och sen ställde han sig och vilade utan att ens börja äta höet direkt, bara ställde upp en bakhov med en nöjd min och chillade. Det är såklart mycket mental träning med ridhus, hittills har jag med flit inte gjort nån ny övning  just för att jag vet att det är så mycket för honom att ta in. Resten av veckan blir det bara korta in & ut som vanligt, hoppas få ut Maria K-valls på torsdag eller fredag för jag ska på stora årsmötet för Ridtravarföreningen på söndag och fick kvälls på lördag, så det hade passat fint med lite ledighet i helgen + att det var ett tag sen hon var ute, men jag har velat att han skulle landa lite mer innan jag tog ut henne så han inte har för mycket "falska" spänningar pga nytt ställe.

(null)


Linda

Om baken drar åt vänster, se till att du har rak hals och ge lite extra stöd på höger tygel, eventuellt lite extra vikt på höger sittben beroende på hur mycket hjälp han behöver.

Svar: I volterna vill han snarare rakrikta alt ställa utåt när det blir jobbigt.